potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, března 25, 2004

Šikovné hodinky

Mají se české televize bát? Společnost GfK připravuje pilotní projekt měření poslechovosti rádií a sledovanosti televizí pomocí takzvaných audiometrů, elektronických náramkových hodinek, které v minutových intervalech zachycují čtyřsekundové zvukové sekvence a porovnávají je s vzorkem vysílání všech sledovaných rozhlasových a televizních stanic. Zkušební měření proběhne od dubna do července v Praze.

Čeho že se mají televize bát? Jejich sledovanost v současné době měří peoplemetry, skříňky podobné videu, napojené přímo na televizní přijímače. Lidé, kteří mají doma peoplemetr, se mají pokaždé, když opouští místnost s televizorem, odhlásit pomocí speciálního dálkového ovladače. Naprostá většina z nich to samozřejmě při odskakování na toaletu nedělá. A kdy si typický televizní divák odskakuje na záchod? Přeci během reklamy.

Sledovanost reklamních spotů by tak mohla díky novému způsobu měření povážlivě klesnout. Vzhledem k tomu, že se cena reklamy odvysílané v televizi vypočítává zpětně podle dosažené sledovanosti, znamenalo by to problém. Lucie Pokorná ze společnosti GfK ale říká, že projekt nemíří do říše reklamy a velkých peněz. „V rádiích se podle něj prodávat nebude a televize jím peoplemetry také nenahradí. Má skutečně jen programové a metodologické cíle.“

Audiometry se orientují na rádia a kabelové televize, odkázané na méně přesné deníčkové průzkumy. Jejich výhodou je mobilita. Zaznamenají i ta rádia a televize, jejichž poslech si ani neuvědomujete – třeba v supermarketu, kině nebo restauraci. Vlastně jde o takového „malého Velkého bratra“. Že si nedokážete život s takovými hodinkami představit? Autor tohoto sloupku také ne, přesto využije možnosti a vyzkouší je na vlastní kůži. O výsledku se s vámi podělí v autentické reportáži.

(REFLEX 13, 25.3.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home