potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, dubna 08, 2004

Slovenský Týden se jmenuje Live!

Poslední březnové pondělí se na slovenských novinových stáncích objevilo první číslo nového zpravodajského časopisu Live! Periodikum podobné českému Týdnu si vytyčilo těžký cíl: do dvou let porazit nejprodávanější slovenský společenský časopis Plus 7 dní.

Že to nebude jednoduché, dokazuje prodaný náklad „Pluska“. Na trhu polovičním oproti České republice prodá stabilně přes 200 tisíc výtisků (srovnatelný Týden u nás dosahuje prodeje okolo 60 tisíc výtisků). Plus 7 dní ale není typický zpravodajský časopis, obsahově hodně přesahuje do bulváru a i „seriózní“ témata čtenářům podává odlehčenou formou. Za skutečné zpravodajské týdeníky lze na Slovensku považovat časopisy Trend nebo Formát, jejichž náklad je ale mnohonásobně nižší.

Čím tedy chce Live! čtenáře zaujmout, aby zároveň nemusel psát bulvárně? „Existuje u nás mnoho týdeníků, ale ani jeden není aktuální. Neanalyzují minulý týden, ale mají nadčasová témata, tedy konzervy, které by mohly vyjít i o dva týdny dříve nebo později,“ prozradil internetovému deníku Mediaportál šéfredaktor Lubo Fuzak, někdejší bratislavský zpravodaj rakouské agentury APA. Vzorem pro Live! je německý týdeník Der Spiegel. Časopis má uzávěrku v pátek odpoledne a na stánky přichází v pondělí ráno společně s novinami. To je na Slovensku revoluční krok: časopisy zatím vycházely spíše odpoledne.

Live! se podle Fuzaka bude snažit přetáhnout čtenáře i některým deníkům. Není proto divu, že jejich vydavatelé odmítli otisknout inzeráty na nový časopis. „Chápu je, pouštíme se do korektní soutěže. Půjde nám o stejného čtenáře,“ říká Fuzak. Redakce je oproti zvyklostem poměrně rozsáhlá – tvoří ji 50 redaktorů, všichni na plný úvazek. Smlouva jim zakazuje pracovat pro jakékoli jiné médium. Live! je také jediným slovenským časopisem s vlastním redakčním statutem. V něm se například praví, že majitel nebo jednatel nesmí bez vědomí šéfredaktora propustit žádného redaktora, ale ani zasahovat do obsahu časopisu.

Vedení redakce slibuje kvalitní čtení. „Inspirovali jsme se určitými anglosaskými principy žurnalismu, které zavedl Rudolf Augstein z Der Spiegel. To znamená, že každá informace musí být ověřená ze dvou nezávislých zdrojů. Slova „říká se“ nebo „slyšeli jsme“ používat nebudeme,“ říká Fuzak. Zároveň ale dodává, že synonymem kvalitní by nemělo být slovo nudný nebo málo investigativní. „Investigativnější týdeník než Der Spiegel neznám. Mají na svědomí tolik vlád a ministrů, že by jimi zaplnili celý hřbitov. Přesto Augstein zavedl určité principy a k jeho odkazu se hrdě hlásíme.“

Vydavatelem Live! je bratislavská společnost Ela Publishing, investorem neznámá zahraniční společnost. Majitel Peter Škorňa nechce její totožnost prozradit, do černých čísel se ale podle něj časopis dostane až po několika měsících. „Jsme běžci na dlouhé tratě.“ Vydavatel ani neprozradil, v jakém nákladu vyšlo úvodní číslo o neuvěřitelném rozsahu 164 stran. Snad mu tedy optimismus vydrží i do dalších vydání.

(REFLEX 15, 8.4.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home