potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

pátek, května 21, 2004

Komerční televize a rádia založila Sdružení privátních elektronických médií

PRAHA - Provozovatelé televizí Nova a Prima společně s majiteli rádií Frekvence 1, Evropa 2 a Impuls založili spolek na ochranu svých zájmů. Sdružení privátních elektronických médií (SPEM) má především zvýšit šanci těchto médií zasahovat do tvorby mediálních zákonů a zlepšit komunikaci se státními orgány, prohlásili generální ředitelé těchto pěti médií na setkání s novináři. Podle prezidenta sdružení Michela Fleischmanna byla „poslední kapkou“ pro založení tohoto spolku novela mediálního zákona z pera komunistické poslankyně Ivany Levé, která měla celoplošným komerčním médiím nařídit vysílání ve spisovné češtině. Představitelé sdružení rovněž kritizují vládní Koncepci přechodu na zemské digitální rozhlasové a televizní vysílání a připravovaný zákon o elektronických komunikacích, který je podle jejich slov diskriminuje na úkor veřejnoprávních médií.

Sdružení vzniká v době, kdy se tuzemský mediální trh připravuje na ostrý start digitálního vysílání. To přinese větší konkurenci v oblasti televizního vysílání, protože podle dosavadních odhadů by se počet volně přijímaných televizí na venkovní anténu měl postupně zvýšit ze současných čtyř na 24. Televize Nova a Prima se ale domnívají, že stát při přechodu na digitální vysílání upřednostňuje Českou televizi, která by měla mít nárok na dva nové kanály: zpravodajský ČT3 a vzdělávací ČT4. Komerční televize by musely pro další specializované kanály žádat o licenci Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. Přitom by ale neměly jistotu, že licenci skutečně dostanou.

„Nelíbí se nám také, že bychom podle návrhu ministerstva kultury platit tři procenta ze zisku do Státního fondu na podporu kinematografie,“ prohlásil generální ředitel televize Prima Martin Dvořák. Nejde přitom ani tak o fakt, že by komerční televize platily do společného fondu na podporu českého filmu, ale o způsob, jakým tyto peníze budou rozdělovány. Nova a Prima se obávají, že by podporovaly projekty, které by poté nemohly využít na své obrazovce. A pokud by film využily, zaplatily by za něj v podstatě dvakrát: poprvé do fondu a podruhé ve chvíli, kdy by koupily práva na jeho odvysílání. Komerční rádia zase kritizují zvyšování koncesionářských poplatků pro veřejnoprávní Český rozhlas. „Už nyní mají k dispozici tolik peněz, kolik vydělá všech 80 komerčních rádií v České republice za celý rok,“ uvedl už dříve prezident Frekvence 1 a Evropy 2 Michel Fleischmann.

SPEM není jediným sdružením provozovatelů elektronických médií v Česku. Komerční rádia se už sdružují v Asociaci provozovatelů soukromého vysílání (APSV), televizní stanice zase v Asociaci televizních organizací (ATO), která je zadavatelem peoplemetrového průzkumu sledovanosti. Jejím členem je ale také veřejnoprávní Česká televize a Asociace komunikačních agentur, což se nelíbí Nově a Primě. „Museli bychom je přehlasovat, kdežto v tomto sdružení se spolu domluvíme,“ vysvětlil ředitel Novy Petr Dvořák.

(Krajské noviny Pardubice, květen 2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home