potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

pátek, května 21, 2004

Ministr Pavol Rusko loboval u ČTÚ za televizi Markíza

Slovenský ministr hospodářství a zakladatel komerční televize Markíza Pavol Rusko loboval u Českého telekomunikačního úřadu ve prospěch této stanice. Rusko, jenž byl před vstupem do vlády premiéra Mikuláše Dzurindy významným spolumajitelem Markízy, požádal ze svého titulu ČTÚ, aby vyřešil koordinaci 54. televizního kanálu na jižní Moravě, neboť Markíza se chystá na tomto kanálu spustit vysílání z Moravského svatého Jána poblíž slovensko-české hranice. Problematika televizního vysílání přitom nespadá pod resort slovenského ministerstva hospodářství, ale dopravy, pošt a telekomunikací.

O Ruskově požadavku na Český telekomunikační úřad se poprvé zmínil předseda ČTÚ David Stádník na dubnovém semináři serveru Česká média v Českém Krumlově. „Telefonoval mi ministr hospodářství Slovenské republiky a požadoval po nás, abychom zrychlili koordinaci analogového 54. kanálu, který mají v Moravském svatém Jánu pro televizi Markíza,“ řekl Stádník. Rusko přitom od vstupu do politiky tvrdí, že s Markízou ho už pojí jen kontakty s lidmi, kteří mu pomáhali tuto nejsledovanější slovenskou televizi budovat. Poté, co založil politickou stranu Aliance nového občana (ANO), jíž předsedá a jež po parlamentních volbách v roce 2002 vstoupila do vlády, převedl svůj podíl v Markíze za několik milionů korun na svého známého Františka Vizváryho.

Rusko později řekl deníku Sme, že pokud by chtěl po odchodu z politiky svůj podíl v Markíze odkoupit zpět, neměl by to být problém. „Jsem přesvědčen, že pokud by fungovala dále, tak by to nebyl problém ani pro zahraniční partnery, CME.“ Americké společnosti CME, jež financovala vznik Markízy, kontroluje servisní organizaci a v dohledné době chce získat majoritní podíl v licencované společnosti Markíza-Slovakia, však Ruskova politická dráha spojovaná s Markízou příliš nevoní. Poučeni z problémů s Vladimírem Železným a televizí Nova, chtějí si Američané svoji pozici v Markíze upevnit. Původně zde totiž fungoval podobný model jako v Nově: zahraniční investor vlastnil servisní organizaci, přes kterou putovaly zisky Markízy, licence však patřila slovenským manažerům.

František Vyzváry donedávna pracoval na Ruskově ministerstvu jako poradce pro jednání se zahraničními investory, kteří se rozhodovali postavit na Slovensku vlastní filiálky. Jeho půlroční působení v úřadu skončilo koncem března. „Nešlo o žádné pochybné kšefty,“ řekl Vyzváry deníku Sme. „Dohodli jsme se, že mu v resortu pomůžu, protože neznal poměry a chtěl mít kolem sebe lidi, které zná.“ Vyzváry měl na starost konkrétní jednání s automobilkou Hyundai, jež se rozhodovala, zda svůj podnik postaví v Česku, Maďarsku, Polsku nebo na Slovensku. Nakonec se rozhodla pro Slovensko, což Rusko interpretoval jako jeden ze svých největších ministerských úspěchů. Vyzváry nyní kromě spoluvlastnictví Markízy působí také jako honorální konzul Portugalska na Slovensku a připravuje vznik jeho velvyslanectví v Bratislavě.

Slovenské ministerstvo hospodářství nereagovalo na otázky RadioTV, z jakého titulu Pavol Rusko kontaktoval Český telekomunikační úřad a zda problematika televizních vysílačů spadá pod kompetence jeho resortu. Stejně tak zůstala nezodpovězená otázka, jaký je podle ministerstva současný vztah ministra Ruska a televize Markíza. Ministrův lobing u ČTÚ se však mine účinkem: 54. televizní kanál totiž Česká republika využije při přechodu na pozemní digitální vysílání jako jednu z frekvencí budoucího digitálního multiplexu. Pokud tuto frekvenci Česku přiklepne mezinárodní konference ke koordinaci kmitočtů DVB-T, bude se muset Slovensko přizpůsobit České republice, a ne naopak.

(Radioweb.sk, 20.5.2004)
Tento materiál převzal slovenský deník SME jako hlavní zprávu na titulní straně 21.5.2004

0 Comments:

Okomentovat

<< Home