potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

sobota, května 22, 2004

Podrobnosti o české parlamentní televizi 24.cz

Český televizní trh by měla ještě letos obohatit parlamentní televize 24.cz. Zpočátku kabelový a satelitní kanál bude provozovat olomoucká společnost Region Media vlastněná z jedné třetiny jednatelem Martinem Műllerem a ze dvou třetin Leošem Pohlem, předsedou představenstva Czech Digital Group (CDG), provozovatele experimentálního digitálního multiplexu v Praze. Právě v jeho rámci by měl kanál 24.cz pozemně vysílat vedle televize Prima, jednoho kanálu veřejnoprávní České televize a metropolitní TV Praha. CDG ovládají majitelé Primy, skupina GES Media Holding.

Zakázka od UPC

Projekt parlamentní televize vznikl na objednávku kabelové společnosti UPC Česká republika. Ta v loňském roce oslovila několik vytipovaných firem s možností zúčastnit se tendru na provozovatele tohoto kanálu. Sama UPC by totiž byla vlastněním licence omezená při případných vlastnických změnách, neboť jakékoli vlastnické přesuny v licencovaných subjektech podléhají předběžnému souhlasu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. UPC jako nadnárodní společnost by tak byla českou vysílací radou zbytečně blokovaná. Firma nesdělila, kdo další byl pro provoz parlamentní televize ve hře, Region Media však podle mluvčího UPC Františka Maliny zvítězila díky tomu, že jako jediná slíbila její zprovoznění do konce letošního roku.

Prvotní investice a financování české parlamentního kanálu zůstávají skryty pod rouškou tajemství. Malina tvrdí, že UPC nebude 24.cz nijak finančně podporovat, zajistí však technické zázemí pro vysílání. „Počítáme s výraznou technickou podporou a nebudeme se vyhýbat ani marketingové a PR podpoře,“ sdělil na dotaz RadioTV. Podle jednatele Region Media Martina Műllera je způsob financování 24.cz obchodním tajemstvím, o němž bude firma nejprve informovat Radu pro vysílání během slyšení před udělením licence. „Před zahájením o něm budeme informovat veřejnost. Nepůjde však o klasický obchodní model komerčního televizního vysílání,“ dodal. Tajemný je rovněž většinový vlastník Region Media Leoš Pohl. „Parlamentní vysílání je jen části rozsáhlého projektu, který by měl být realizován v několika etapách. Samozřejmě, pokud to umožní podmínky a zájem zadavatelů.“ Podle neoficiálních informací by jenom šíření signálu 24.cz mělo měsíčně přijít na šest miliónů korun.

Šéf Primy: bude to obdoba e-Governmentu

Jediné, co lze zatím o programu 24.cz oficiálně zjistit, je tato krátká informace z internetových stránek společnosti Region Media: „Parlametní televizní vysílání tvoří nedílnou součást projektu T-Government, který je od roku 2003 zařazený v CDG - experimentálním vysílání digitální televize v Praze. V současné době připravujeme přímý přenos modulovaného signálu z Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu ČR satelitem pro území ČR i celé Evropy.“ Martin Műller sice tvrdí, že o zařazení 24.cz do programové nabídky multiplexu CDG ještě není jasno – „O provozovateli zemské digitální vysílací sítě je předčasné hovořit. Určitě rozhodně kvalita nabídky a odpovídající cena.“ – zájem o vysílání v DVB-T ale potvrzuje: „Region Media zvažuje, hned jak Rada vyhlásí licenční řízení, že o licenci pro zemské digitální vysílání požádá. Digitální vysílání umožní rozšířit možnosti tohoto projektu. Bude muset být splněna celá řada předpokladů, především ekonomické.“

Majitelé CDG však zjevně s parlamentním kanálem počítají. Ostatně, potvrzuje to i generální ředitel televize Prima Martin Dvořák, který RadioTV řekl: „Je to podobný projekt jako Mlynářův e-Government. Prostřednictvím T-Governmentu chceme televizním signálem propojit Poslaneckou sněmovnu, Senát a Úřad vlády.“ Zda získá 24.cz jednu ze čtyř programových pozic v budoucím celoplošném multiplexu CDG, však Dvořák zatím nepotvrdil. „Uvidí se, jak velký tok dat si tato služba vyžádá – zejména přímé přenosy, a jaká bude jejich četnost.“ Zatím je tedy jisté, že se 24.cz objeví v kabelových rozvodech UPC, ovšem zda to bude z omezené nabídce nebo rozšířené službě Klasik, podle mluvčího Maliny ještě není jasné. Stejně jako to, zda se 24.cz stane součástí programové nabídky satelitní služby UPC Direct. „Rozhodne se v příštích měsících,“ říká Malina.

Původní logo připomínalo ProSieben

Nabídku na zařazení nové stanice zatím nedostaly ani ostatní kabelové společnosti, byť by podle Maliny bylo proti smyslu celého projektu, kdyby měl být znepřístupněn ostatním provozovatelům kabelových televizí a dalším subjektům. „Zatím nás nikdo neoslovil,“ říká k tomu marketingový ředitel druhé největší tuzemské kabelové společnosti Karneval Dušan Jelínek. Zahájení vysílání přitom 24.cz plánuje už na podzim letošního roku. Podle Maliny bylo dokonce už stanoveno přesné datum, zatím je ale důvěrné. „Radu požádáme o licenci k družicovému vysílání nejpozději do konce dubna a start vysílání předpokládáme na podzim tohoto roku,“ tvrdil v polovině minulého měsíce jednatel Region Media Martin Műller. Žádost o licenci však na Radu do konce dubna nedorazila. Během léta by přitom Region Media chtěla o novém kanálu informovat veřejnost.

Zdržení zřejmě způsobilo náhlé přejmenování stanice z původně zamýšleného „7.cz“ na „24.cz“. Logo a název 7.cz včetně internetové domény www.7cz.cz si Region Media zaregistrovala již loni v dubnu. Když se o rok později o projekt začal zajímat časopis Reflex a poukázal na podobu loga s německou komerční stanicí ProSieben, Region Media požádala patentový úřad o registraci nového názvu a loga 24.cz. Asi dva týdny na to si firma zaplatila také internetovou doménu www.24cz.cz. Na původní, ani na této stránce se ale zatím neobjevily žádné informace kromě toho, že doména je už zabraná. Totéž se nedá říci o stránce www.regionmedia.cz, z níž je možné zjistit podrobnosti o budoucím provozovateli české parlamentní televize.

Několik vět o firmě Region Media

Firmu Region Media založili v říjnu 2002 tři společníci: David Pokorný, Martin Műller a Leoš Pohl (každý vlastnil třetinový podíl). Jako předmět podnikání měla zapsanou činnost podnikatelských, finančních, organizačních a ekonomických poradců, maloobchodní prodej a pronájem zvukových a zvukově-obrazových záznamů a jejich nenahraných nosičů. V květnu 2003 odkoupil Pohl podíl Pokorného a stal se většinovým vlastníkem společnosti. Letos v březnu se v obchodním rejstříku u Region Media objevily jako předmět podnikání reklamní činnost, marketing a výroba, rozmnožování a nahrávání zvukových a zvukově-obrazových záznamů – nejen v souvislosti se vznikem parlamentní televize 24.cz, ale výrobou pořadů pro další kabelové stanice. Region Media totiž dodává na klíč měsíčníky Přes mantinel a Clubovna stanicím Galaxie sport a Óčko. Magazín Přes mantinel vysílá Galaxie sport každý druhý čtvrtek měsíci a Clubovna se objevuje v programu hudebního kanálu Óčko každé třetí úterý. Kromě toho firma dodává regionální zpravodajské příspěvky České televizi a Primě.

Zajímavý je rovněž projekt krajského televizního vysílání, o němž se Region Media také zmiňuje na svých stránkách: „Ve spolupráci s firmou Siemens jsme zpracovali komplexní projekt Krajského televizního vysílání a Bezpečnostního informačního systému, který byl úspěšně představen zástupcům všech Krajských úřadů v ČR.“ S jakým výsledkem? To už se čtenář webu nedozví. Každopádně by šlo o nemilou konkurenci primácké TV Praha a jejích krajských satelitů, z nichž zatím funguje jen TV Hradec Králové. Kromě toho Region Media vyrábí reklamní spoty (např. pro společnost Trade and Technology) a organizovala mediální podporu charitativní akce Každý má svůj sen o bezbariérových vstupech do veřejných objektů. Spot, který vyrobila k této příležitosti, se promítal v kinech před filmem Jak básníci neztrácejí naději.

Region Media také zajišťuje produkční servis při natáčení celovečerního nízkonákladového filmu Má, magická Olomouc od Studia Velehrad Olomouc, na němž se koprodukčně podílí také veřejnoprávní Slovenská televize. Jde o povídkový film, jenž ve čtyřech kapitolách vypráví příběh ženy, která potkává různé tváře města na Hané. „Stejná cizinka prožije zcela rozdílné životní epizody v hanácké metropoli. Její pocity a reagující smysly města jsou základní osou k odhalování magického města,“ prozrazuje Studio Velehrad na svých webových stránkách. Scénář napsal jednatel Region Media Martin Műller a Jan Bubela, režie probíhá rovněž pod taktovkou Martina Műllera, jako herec se zde mihne i režisér Saša Gedeon. Projekt mediálně podporuje Český rozhlas Olomouc a deník Olomoucký den z portfolia vydavatelství Vltava-Labe-Press. První etapa natáčení proběhla loni v červenci, poslední je naplánovaná na začátek příštího roku.

Parlamentní televize v Evropě

Ale zpět k parlamentní televizi. Takto specializované kanály nejsou v Evropě ničím výjimečným. První vznikl už v roce 1979 ve Spojených státech jako soukromý podnik financovaný sdružením provozovatelů kabelové televize. Kanál C-SPAN má dnes tři programy, z nichž jeden přenáší jednání Sněmovny reprezentantů, druhý ze Senátu a třetí se pod názvem Extra věnuje speciálním kauzám (sledoval je lze i on line zde). V Británii vysílá parlamentní televize od roku 1989, nejprve jako společný projekt veřejnoprávní BBC a komerčních televizí, od roku 1998 jako veřejnoprávní kanál BBC Parliament. K němu náleží i rozhlasová stanice z holdingu BBC Radio 4.

V Německu vysílá od dubna 1997 veřejnoprávní parlamentní kanál Phoenix, společný projekt televizí ARD a ZDF. Je dostupný pouze přes satelit a kabelové rozvody a část programu je vyhrazena přímým přenosům z parlamentních debat. Jak uvedl Milan Šmíd v únoru 2002 na své Louči, v berlínské budově Bundestagu se tehdy dokončovalo plnohodnotné parlamentní studio jako základ veřejného televizního kanálu, který je zatím k dispozici jenom v digitálním vysílání jako Bundestag TV. Ve Francii si parlamentní kanály Le Chaine Parlementaire - Assemblé Nationale (Národní shromáždění) a Le Chaine Parlementaire - Sénat (Senát) provozuje od roku 2000 sám parlament prostřednictvím dvou stejnojmenných společností. Parlament je financuje i kontroluje, dostupné jsou na kabelu, satelitu a po internetu.

Diskuse o potřebnosti parlamentní televize se nedávno rozproudila také v sousedním Polsku. Tamní poslanci naléhají na veřejnoprávní TVP, aby vytvořila kanál, který by zprostředkoval přímé přenosy z jednání Sejmu a Senátu. „Sejm není jen prázdný sál a spektakulární debaty. Je to také práce v komisích nebo hlasování ve tři hodiny ráno. Devadesát procent práce zákonodárců není viditelná. Pokud by takový kanál existoval, měli by i novináři lepší přístup k informacím o práci parlamentu,“ řekl letos v únoru deníku Gazeta Wyborcza poslanec Wacław Martyniuk. Co vede ke spuštění takového projektu tuzemskou pobočku UPC? „Věříme, že tato nová nabídka svým způsobem zaujme každého diváka a přiláká i další zájemce o veřejný život v ČR,“ říká mluvčí František Malina. Jisté je, že byť by se na parlamentní kanál 24.cz dívali jenom poslanci, pro UPC by to znamenalo jedno velké – a ne bezvýznamné – plus.

(RadioTV.cz, 10.5.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home