potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, května 27, 2004

Vtrhne komerce na ČT 2?

Když to nejde tak, uděláme to jinak. Odpůrci reklamy na veřejnoprávní České televizi z řad našich zákonodárců vymysleli způsob, jakým znovu otevřít diskusi o smyslu reklamních spotů ve vysílání ČT. Stačila k tomu jedna věta v pozměňovacím návrhu zákona o ČT.

Zatímco poslanci přede dvěma měsíci odhlasovali, že se prostor pro reklamu ve vysílání ČT smrskne z jednoho na 0,8 procenta celkového vysílacího času, senátoři šli ještě dál. Televize zatím mohla reklamní časy obou programů sčítat a využívat prostor na sledovanější ČT 1. Senátní pozměňovací návrh to už neumožňuje. V praxi by to znamenalo, že se polovina reklamních bloků z prvního programu přesune na menšinový kanál ČT 2.
Co by to znamenalo pro úzce specializovanou „dvojku“? „Současný profil tohoto programu zaměřený na náročnější pořady, dokumentární tvorbu a sportovní přenosy by musel být komercializován. Invaze reklamy na ČT 2 by zcela změnila charakter pořadů na tomto programu v zájmu zvýšení sledovanosti s ohledem na požadavky reklamních inzerentů,“ tvrdí mluvčí ČT Martin Krafl. Omezení reklamy a její rozdělení na oba kanály by podle něj znamenalo roční ztrátu 400 milionů korun.

Návrh by se nedotkl pouze ČT, ale především zadavatelů reklamy. Výrobce pracích prášků by se hodně rozmýšlel, zda si zaplatí reklamní spot před pořadem o vážné hudbě, jehož sledovanost může být až dvacetkrát nižší než u hlavního programového trháku na ČT 1. Nehledě na to, že by milovníky opery asi svým „dočista do čista“ příliš neohromil. Reklamní zadavatelé, mezi nimiž je o ČT velký zájem především kvůli zajímavým diváckým cílovým skupinám, jež u komerčních televizí nacházejí obtížněji (byť častěji než dříve), by museli hledat náhradní řešení. Částečně by sice odešli k Nově a Primě, atraktivní cílové skupiny by ale hledali spíše u úzce zaměřených kabelových televizí a z velké části by investovali do tiskové reklamy.

„Vedení České televize je přesvědčeno, že navržená změna reklamního limitu neodpovídá smyslu a obsahu pojmu vysílání veřejné služby,“ říká Krafl. Odpovídá však smyslu veřejné služby neúměrné zařazování bloků teleshoppingu, jenž se nevyhýbají ani tolik hájenému programu ČT 2? Jestliže se dnes vedení ČT nerozpakuje za dokument BBC zařadit desetiminutový blok o tom, že někteří lidé mají problémy se zády a jiní používají kosmodisk, je současný nářek nad rozdělením reklamního času na oba kanály poněkud schizofrenní.

(REFLEX 22, 27.5.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home