potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, července 22, 2004

Kdo to, proboha, kupuje?

Řeč je o týdeníku Mladá fronta PLUS, jehož prodaný náklad se podle nezávislého auditora tisku ABC ČR v dubnu vyšplhal na 43 tisíc výtisků a ještě v květnu se držel nad 37 tisíci výtisky. Pro vydavatele zavedených společenských titulů je takový úspěch záhadou.

Pokud by platila auditovaná čísla, prodával by časopis MF PLUS přibližně o deset tisíc výtisků více než týdeník Instinkt a o patnáct tisíc méně než Reflex. Pro jeho vydavatele, akciovou společnost Mladá fronta, by to byla více než dobrá zpráva. Zvláště když MF PLUS vznikla teprve loni v listopadu a za necelý rok existence stačila už třikrát vyměnit šéfredaktora. Ten současný, David Černý, v květnu nahradil na hodinu propuštěného Patrika Kaizra, někdejšího televizního vzbouřence z Kavčích hor (momentálně je jedním ze dvou zástupců šéfredaktora Večerníku Praha, „výkladní skříně“ vydavatelství Vltava-Labe-Press). Předtím redakci vedl Bohumil Vaněk-Úvalský.

Černý dříve působil jako šéfredaktor magazínu Quo, editor tematických příloh Lidových novin a provedl redesign Víkendu MF Dnes. Do MF PLUS nastoupil letos v lednu jako editor a na žádost vydavatele připravil návrh nového designu a obsahových změn časopisu, k nimž došlo v červnu. Další mírné změny mají proběhnout na podzim, kdy se chystají zasáhnout do svého layoutu také Instinkt a Reflex. Dá se očekávat, že všechny tři týdeníky zároveň vyrukují s reklamní kampaní. Instinkt společně s Reflexem a Mladým světem považuje Černý za svoji hlavní konkurenci. V čem spatřuje výhody MF PLUS?

„Určitě je to dobrá cena (pod dvacet korun) a logo Mladé fronty.“ Stejné logo používal do roku 1990 svazácký deník Mladá fronta, a kvůli němu (a části názvu týdeníku) se nyní s vydavatelem MF PLUS soudí majitel Mladé fronty DNES, společnost Mafra. I když by dalo říci, že zloděj křičí chyťte „zloděje“, protože Mafra sice převzala název Mladá fronta od někdejšího deníku Socialistického svazu mládeže, který začátkem devadesátých let divoce zprivatizovali tehdejší redaktoři (a převzali kmen předplatitelů), ale k jeho historii se už dnes nehlásí.

MF PLUS cílí hlavně na mladé čtenáře a speciálně na ženy, protože ty podle Černého nejčastěji kupují časopisy. Obsahově nechce jít příliš do bulváru, i když má samostatnou vnitřní přílohu Celebrity. „Když píšeme o SuperStar, nesnažíme se o drby typu jakého má Sámer Issa psa, ale seznámíme čtenáře s tím, že pořad vymyslel Simon Fuller, jaký z toho má zisk a proč má takový úspěch.“ Na druhou stranu dlouhé uzávěrky týdeníku neumožňují psát příliš zpravodajsky, takže když padla vláda, místo aktuální reportáže zařadil zevrubný materiál o budoucím premiérovi Stanislavu Grossovi.

Černý tuto strategii shrnuje do jediné věty: dodat čtenáři podklady k tomu, aby se o nějakém tématu mohl pobavit v hospodě. „Je to jako když hledáte nějakou informaci na internetu, ale my to uděláme za vás.“ Nakolik se taková metoda osvědčí u čtenáře, ukáží už podzimní výsledky prodeje časopisů. Jisté je, že z inzertního hlediska je týdeník MF PLUS zatím velmi slabým produktem a pokud se to v dohledné době nezmění, nezbude vydavateli než se zamyslet nad tím, jak dlouho si ještě bude moci tak drahý špás dovolit.

(REFLEX 30, 22.7.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home