potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

sobota, srpna 21, 2004

Balšínek: Týdnu by prospěla konkurence

Vznikne v České republice další zpravodajský magazín, který by se postavil časopisu Týden?

PRAHA - Šéfredaktor zpravodajského časopisu Týden Dalibor Balšínek se domnívá, že by tomuto titulu prospěl vznik konkurence. „Osmdesátistránkový časopis s cenou okolo dvaceti korun by měl určitě šanci a pomohlo by to i nám,“ míní. Místo na českém trhu, kde Týden prodává okolo 55 tisíc výtisků týdně, by podle Balšínka bylo. Nový časopis by navíc donutil Týden k dynamickým změnám. „Cítím, že jsme poněkud zakrněli,“ přiznává šéf Týdne, pod něhož jako mediálního ředitele vydavatelství Mediacop spadá také společenský časopis Instinkt a noviny Nedělní svět.

Potřebu vzniku konkurence Balšínek zmínil již loni na podzim, kdy se objevily informace o chystaném vydávání české mutace amerického zpravodajského týdeníku Newsweek. Spekulace o brzkém startu českého Newsweeku se nakonec nepotvrdily, ačkoli česká pobočka německého mediálního koncernu Axel Springer si nechala u patentového úřadu zaregistrovat ochrannou známku Newsweeku a také internetovou doménu www.newsweek.cz. Ředitel Axel Springer Praha Jiří Ševčík později pro časopis Reflex řekl, že si tím společnost chtěla do budoucna zajistit možnost vydávání tohoto populárního magazínu. „O využití této značky rozhodneme v horizontu tří až pěti let,“ dodal.

Za zpravodajský časopis lze považovat také týdeník Respekt, jeho koncept ale připomíná spíše názorové noviny než newsmagazín. Také počtem prodaných výtisků (v průměru okolo 16 tisíc) nemůže Respekt mladšímu Týdnu nijak konkurovat. V sousedním Slovensku nebo v Polsku ale například existuje hned několik barevných zpravodajských magazínů vedle sebe a všechny se dokáží na přeplněném trhu udržet (v Polsku má dokonce k současným čtyřem existujícím zpravodajským týdeníkům brzy přibýt ještě pátý).

Časopis Týden je nejúspěšnějším titulem vydavatelství Mediacop vlastněným švýcarským podnikatelem Sebastianem Pawlowským. Přede dvěma lety k němu přibyl společenský týdeník Instinkt, jehož průměrný prodaný náklad se pohybuje okolo 32 tisíc výtisků. Dalibor Balšínek, který vede zároveň Týden i Instinkt, původně počítal s tím, že Instinkt v krátké době dosáhne prodaného nákladu mezi 80 a 90 tisíci výtisky. „Stabilizovali jsme prodej na hranici 32 tisíc výtisků, což je i z inzertního hlediska skvělé. Dokonce jsme tento půlrok ustali s kampaní, kterou chceme znovu spustit na podzim.“ Podle Balšínka je pro Instinkt výhodnější postupně zvyšovat prodaný náklad na 40, 45 až 50 tisíc výtisků v horizontu jednoho až dvou let. „Je to lepší než prodej rychle vyhonit, ale za cenu toho, že čtenáři nebudou loajální. Stabilních 32 tisíc čtenářů, kteří si ten časopis kupují pravidelně, je pro nás dobrý výsledek.“

Snahou Instinktu je zlepšit grafickou úpravu a řazení jednotlivých stránek tak, aby byl pro čtenáře co nejpřístupnější. „Stále se pokoušíme s ním něco drobného dělat. Nejde ale o žádné zásadní změny. Chystáme se udělat takový malý upgrade, přeskupili jsme několik stran,“ přiblížil Balšínek. Za konkurenci považuje Reflex a částečně také Mladý svět. Nově se v tomto segmentu společenských a reportážních časopisů objevil týdeník Mladá Fronta Plus, jemuž se v dubnu podařilo dosáhnout průměrného prodaného nákladu 43 tisíc výtisků, tedy o deset tisíc více než Instinktu. Přesto že jde o ověřované číslo od nezávislého auditora, Balšínek se domnívá, že neodpovídá skutečnosti. V květnu prodej MF Plus klesl na 37 tisíc výtisků, ale i tak se drží viditelně nad Instinktem.

Nejnovějším titulem vydavatelství Mediacop jsou noviny Nedělní svět, jenž vycházejí od 12. května letošního roku. Firma je tiskne v nejkvalitnější pražské tiskárně společnosti Mafra, které patří deník Mladá fronta Dnes. První číslo Nedělního světa nechal vydavatel vytisknout v nákladu 500 tisíc výtisků a zdarma rozdat ve velkých městech. Od druhého už byl nedělník k dostání za 12 korun na stáncích, v hypermarketech a u benzinových pump. Nejhorší bylo podle Balšínka zajistit pro Nedělní svět distribuci. „V neděli jsou jiná distribuční místa než ve všední dny a také se mění zvyky lidí. Máme zkušenost s tím, že distribuce není věc, která by se dala vyřešit za měsíc nebo za dva, musíme ji ještě vyladit.“ Nedělní svět je nyní k dostání na přibližně třech tisících distribučních míst v republice, konkurenční Nedělní Blesk na devíti tisících.

Prodaný náklad obou nedělníků se nedá porovnávat. Zatímco Nedělní Blesk v průměru prodá asi 350 tisíc výtisků, prodejnost Nedělního světa ještě není ověřována auditorskou firmou a podle Balšínka se pohybuje okolo 45 tisíc výtisků. „Většinu z nich prodáme v Praze, ale tak to je se všemi týdeníky.“ K ověřování prodaného nákladu by se měl Nedělní svět dostat na podzim, pravděpodobně od září nebo října. Do konce roku by chtěl Balšínek udržet prodaný náklad na hranici 50 tisíc výtisků s tím, že prioritou Nedělního světa je získat hlavně stabilní a pravidelné čtenáře. Vydavatelství dokonce začalo od června nabízet speciální předplatné prostřednictvím firmy Mediaservis. Zatím je dostupné pouze pro Pražany a jeho nevýhodou je fakt, že cena předplaceného nedělníku je o čtyři koruny vyšší než při koupi na stánku. Podle Balšínka je to proto, že si firma účtuje vyšší cenu za doručení jednoho kusu než u Nedělního Blesku, protože jde o podstatně menší objem.

(Krajské noviny Pardubice, srpen 2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home