potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

sobota, srpna 21, 2004

Další vyzývatelé Blesku?

Vznikne v Česku další bulvární deník? Německý tiskový koncern Axel Springer, jehož noviny Fakt se stačily během dvou měsíců existence stát nejprodávanějším listem v Polsku, pošilhává po dalších evropských zemích včetně České republiky.

Firma, které patří také známý německý tabloid Bild, v polovině července oznámila, že analyzuje situaci na trzích v Británii, Francii, Itálii, Španělsku, ale také v Maďarsku, Rumunsku a České republice. „V úvahu připadá založení nových titulů, ale také odkoupení již existujících novin,“ prohlásil v rozhovoru pro německou mutaci deníku Finacial Times šéf vydavatelství Mathias Döpfner. Za „velmi důležitý a zajímavý trh“ přitom označil Maďarsko.

Předpokladem pro expanzi má být dostatečně velký trh, vydavatelství se zkušenostmi v dané oblasti a kompetentní zaměstnanci. Axel Springer má pobočku také v Praze, ta však vydává pouze motoristické časopisy, pánský měsíčník Playboy a loni si registrovala ochrannou známku amerického zpravodajského týdeníku Newsweek. Ředitel firmy Ivan Ševčík říká, že se k vydávání deníku zatím nechystá. „Axel Springer nyní realizuje rozsáhlou studii o denících v Evropě, což je zřejmě zdrojem spekulace o České republice. V letošním roce deník zavádět nebudeme, ve středně až dlouhodobém horizontu se to vyloučit nedá.“

Měl by ale nový bulvární deník proti zavedenému Blesku, který letos překročil hranici půl milionu prodaných výtisků denně, vůbec šanci? Pokud nepočítáme noviny Expres, které vydavatel Blesku, společnost Ringier (vlastní také Reflex) v polovině devadesátých let odkoupil jako nevítanou konkurenci, všechny další pokusy o nový český tabloid zkrachovaly. Ať už šlo o „volební“ noviny Super, po jejichž zániku čtenáři plynule přešli k Blesku, nebo deník Impuls, který svou existencí ohrožoval maximálně tak svého vydavatele Ivana Kaufmanna.

Fakt v Polsku prodává půl milionu výtisků denně. Český Blesk tuto hranici již pokořil a do konce letošního roku by chtěl dosáhnout průměrného prodeje okolo 600 tisíc výtisků. Tak silnému zavedenému titulu se těžko konkuruje. V době, kdy startoval deník Super, se náklady na vznik nového deníku odhadovaly nejméně na 300 milionů korun. Bulvár, který staví na emocích a masové čtenosti, by ovšem musel výrazně investovat do reklamy. Počáteční náklady by se tedy mohly vyšplhat až k miliardě korun. To je čistý roční zisk televize Nova.

Kromě německého koncernu Axel Springer se o nový bulvární list chce pokusit také tuzemské vydavatelství Stratosféra. Jeho šéf Antonin Herbeck nedávno oznámil, že připravuje start týdeníku Super Spy, z něhož by se časem měly stát bulvární noviny pro ženy s počátečním nákladem 150 tisíc výtisků a cenou šest korun (Blesk stojí 7 Kč). Šéfredaktorem má být Jiří Bigas, pod jehož vedením zanikl poslední konkurent Blesku, deník Impuls. Herbeckovy plány ale mohou být mnohem prozaičtější: ze Super Spye se může vyklubat další z mnoha barevných týdeníků Stratosféry, jenže vzniku takového titulu by si nikdo nevšiml. Kdežto založit nový deník si v Česku nedovolí hned tak někdo.

(REFLEX 33, 12.8.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home