potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, září 02, 2004

Patentové přestřelky

Necelý týden poté, co Reflex v čísle 33 informoval o úvahách vydavatele polského bulvárního deníku Fakt expandovat do dalších evropských zemí včetně České republiky, přišla na český patentový úřad žádost o registraci ochranné známky Fakt.

Překvapivě o ni ale nepožádala česká pobočka německého mediální koncernu Axel Springer, jež Fakt v Polsku vydává, ale společnost Mediacop švýcarského podnikatele Sebastiana Pawlowského, které patří časopisy Týden, Instinkt a noviny Nedělní svět. Pawlowski se nikdy netajil tím, že by rád v České republice vydával deník, vždy ale hovořil o seriózních novinách, nikoli o bulváru, jakým je polský Fakt (jeho vzorem je německý Bild, který rovněž patří koncernu Axel Springer).

Mediální ředitel Mediacopu a šéfredaktor Týdne Dalibor Balšínek takticky tvrdí, že o registraci značky nic neví. Jisté je, že grafická podoba loga Fakt, které je možné najít v internetové databázi patentového úřadu, se polskému deníku nadmíru podobá. Pro pražskou pobočku Axel Springer, jejíž generální ředitel Jiří Ševčík nedávno Reflexu řekl, že se firma v dohledné době žádný deník vydávat nechystá, ale ve „středně a dlouhodobé budoucnosti to nelze vyloučit“, to znamená prekérní situaci. Že by jí Mediacop vrátil úder s loňskou registrací ochranné známky amerického zpravodajského časopisu Newsweek?

K další patentové přestřelce se schyluje mezi vydavatelstvím Stratosféra a někdejším vydavatelem Večerníku Praha a později jeho zdařilé kopie Večerky Fidelisem Schleé. Stratosféra se chystá v těchto dnech uvést na trh nový velkoformátový týdeník pro ženy Superspy, z něhož by časem chtěla udělat bulvární deník. Časopis o šestnácti stranách za šest korun se stane konkurencí několika podobným vysokonákladovým a levným titulům, z nichž nejúspěšnější, Blesk pro ženy (vydává jej stejná společnost jako Reflex), dosáhl krátce po svém vzniku průměrného prodaného nákladu 350 tisíc výtisků.

Stratosféra však zaspala s registrací ochranné známky, respektive ji předběhl právě kontroverzní mediální magnát Fidelis Schleé, který se v nedávném rozhovoru pro Magazín Dnes svěřil, že má doma zlatou (nikoli pozlacenou!) toaletu. Co chystá? „Asi potřebuje peníze na další zlatý hajzly,“ odtušil šéf Stratosféry Antonin Herbeck, který hodlá Schleého žádost napadnout u patentového úřadu. Sám Schleé se nechce k plánům se Superspyem vyjadřovat: „Nikdy s nikým nemluvím o svým obchodních zájmech.“ Patentový úřad má nyní několik týdnů na to, aby prozkoumal, jestli žádost nepoškozuje držitele již zaregistrovaných ochranných známek. „Máme zaregistrovanou známku Spy, a tudíž máme právo na jakékoli odvozeniny od tohoto slova včetně Superspy,“ míní Herbeck.

Ve prospěch Stratosféry hraje loňský úspěch majitele rádia Impuls, který ve sporu o svoji ochrannou známku dosáhl přejmenování dnes již zaniklého deníku Impuls na Inpuls. Majitel novin dokonce musel zaplatit stotisícovou pokutu za to, že je nepřejmenoval v zákonem stanovené lhůtě. Jak dopadne tahanice o značku Superspy?

(REFLEX 36, 2.9.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home