potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

středa, září 08, 2004

Teleshopping na ČT: chyba nebo nutné zlo?

Pánve a nerez nože mezi dokumenty jsou výsledkem politických hrátek ve sněmovně

Jmenuji se Marie Nováková, bydlím v Hradci Králové a mám už tři vnoučata! Kosmodisk mi doporučila známá a nemůžu si ho vynachválit. Nepíšou to tam, ale dávám si ho i na rameno a pak můžu řídit auto. Střih – a metráková důchodkyně odjíždí rudou Škodou 120L od řadového hradeckého paneláku.

Tenhle teleshoppingový spot jsem si oblíbil. Je tak pitomý, až je roztomilý. Horší je, že v různých variacích zaplevelil vysílání ČT2 natolik, že se z kosmodisku rázem stal asi nejčastěji reprízovaný pořad na tomto programu. Tedy kromě speciálních pánví Horsta Fuchse nebo speciálních vysavačů, které se pyšní velmi „flexibilní rourou“. Česká televize v minulosti odsouvala teleshopping do méně atraktivních časů dopoledne a pozdě večer. Pokud se podobný šot objevil v prime time (19:00 – 22:00), byla to opravdu výjimka.

Za poslední rok se ale mnohé změnilo. Nemůže za to ani tak ČT jako donekonečna prodlužované diskuse o zvýšení koncesionářských poplatků a reklamě ve vysílání veřejnoprávní televize. Nynější poplatek 75 korun měsíčně platí od roku 1997. Reklamě může ČT věnovat jedno procento celkového vysílacího času, zákon jí zatím dovoloval tyto časy pro oba kanály sčítat, takže většinu reklamních spotů televize odehraje na kanálu ČT1. Jenže ani u prodeje reklamních časů se meziročně příjmy nijak zásadně nezvyšují – navíc u jednoprocentní kvóty (kterou televize bez problémů naplní) nelze očekávat nějak zásadní sumy. Oproti tomu komerční televize mohou reklamě vymezit až 15 procent vysílacího času, přičemž se jim obvykle podaří vyprodat asi třetinu tohoto prostoru.

Jediné, v čem má ČT ještě volné ruce a tedy možnost zvyšovat své příjmy, je teleshopping. Zákon říká: „Čas vyhrazený reklamě nesmí v televizním vysílání provozovatele vysílání ze zákona přesáhnout 1 % denního vysílacího času; provozovatel vysílání ze zákona může tento podíl zvýšit vysíláním teleshoppingu až na 10 % denního vysílacího času. Vysílání reklam a teleshoppingu u provozovatele vysílání ze zákona v době od 19.00 hodin do 22.00 hodin nesmí překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny.“ Celkově může ČT věnovat teleshoppingu 259 minut denně. V letošním roce se podle generálního ředitele Jiřího Janečka na obou kanálech ČT vysílá 80 minut teleshoppingu denně, což se o 20 minut více než v loňském roce. Oproti reklamním časům, jejichž prodej pro televizi zajišťuje společnost Arbomedia, si teleshopping ČT prodává sama prostřednictvím svého obchodního oddělení.

„I když se teleshoppingem asi nezavděčíme všem divákům, přináší nám ročně až 70 milionů korun. A ty nejsou z hlediska výroby České televize zanedbatelné,“ říká Janeček. A to je v situaci, kdy veškeré náklady na provoz a údržbu každoročně stoupají, určitě vítaná částka. Zkuste si jenom vzpomenout, kolik stál v roce 1997 lístek do kina nebo jenom pitomý rohlík. V knihovně mám svázané staré ročníky Reflexu, v roce 1997 stál 15 korun. Letos to je o deset korun více. Pokud by se měly stejnou úměrou zvýšit koncesionářské poplatky za ČT, platili bychom měsíčně nikoli stovku, jak chtějí prosadit někteří koaliční poslanci, ale rovnou 125 korun.

Česká televize přitom musí dál vyrábět, ze zákona třeba pořady pro národnostní a jiné menšiny nebo poměrně rozsáhlé regionální zpravodajství. Která komerční televize by si to dovolila? Vždyť na tak málo sledované pořady by se Nově ani Primě nepodařilo nabalit žádnou reklamu. U ČT je to ale zákonem stanovená podmínka. Stejný zákon by měl ale řešit, jak má televize takovou blahodárnou činnost ufinancovat. Třeba ustanovením o pravidelném zvyšování poplatků jednou za dva roky, bez ohledu na stranické půtky v parlamentu. Jinak se totiž z ČT stane jeden velký teleshoppingový kanál. Zkuste si to představit: komerční televize dnes v průměru zaplní reklamou asi pět procent vysílacího času. Pokud by ČT využila celý prostor pro teleshopping, bylo by to ještě dvakrát tolik – samozřejmě mimo hlavní večerní časy…

„Zatím zvýšení teleshoppingového vysílání neplánujeme a neříkám také, že se jeho rozsah v případě zvýšení poplatků nemůže zmenšit,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro server Česká média Jiří Janeček. Už nyní teleshopping nepříjemně zaplevil nejen program ČT1, ale hlavně ČT2. Je to nemilé, odpuzující a do nebe volající. Diváci by si ale neměli stěžovat na Kavčích horách, tam za tuhle nepříjemnou věc nemůžou. Volejte do Sněmovní.

(REFLEX 37, 9.9.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home