potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, října 21, 2004

Bezesné noci na Kavkách

Měli Jiří Hodač a Jana Bobošíková právo během krize na Kavčích horách před čtyřmi lety vypnout vysílání České televize? Šlo o Vánocích 2000 skutečně o svobodu slova a snahu ODS ovládnout veřejnoprávní televizi, nebo jenom o vzpouru zaměstnanců proti novému generálnímu řediteli?

Tyto otázky znovu otevírá dokument Radima Špačka a Davida Čálka Bezesné noci, jehož premiéry se minulé pondělí v pražském kině Světozor zúčastnili také aktéři televizní stávky a jejich protivníci – režisér Břetislav Rychlík, „centrální mozek stávky“ Václav Marhoul, herečka Eva Holubová, bývalá ředitelka zpravodajství Jana Bobošíková či někdejší členka Rady ČT za ODS Jana Dědečková.

Špačkův a Čálkův film televizní krizi neanalyzuje, nezabývá se příčinou jejího vzniku ani tím, kdo nakonec zvítězil (což kritizuje například šéfredaktor Britských listů Jan Čulík); nabízí však exkluzivní pohled do jejího zákulisí. Stávkový výbor i představitelé „Bobovize“ dokumentaristům umožnili natáčet prakticky vše, oč měli zájem. Už jen tím se z filmu Bezesné noci stala opravdová rarita: všechny dosud vydané výpovědi o krizi v ČT byly buď výrazně jednostranné (knihy aktérů), případně analyzovaly problém zvenčí, aniž by jejich autoři měli možnost vždy „být při tom“ (výbor Jana Čulíka a Tomáše Peciny „V hlavních zprávách: Televize“).

Nekomentované záběry událostí a výpovědi lidí, kteří se na televizní krizi přímo podíleli, nabízí zajímavou sebereflexi. Ať už jde o přisprostlé pořvávání zastánců svobody slova na Janu Bobošíkovou a Dušicu Zimovou před budovou zpravodajství na Kavčích horách, neuvěřitelnou hádku současného Senátora Martina Mejstříka s redaktorem Bobovize Pavlem Chalupou nebo úděsnou podobu pořadů produkovaných Bobovizí a neprofesionalitu lidí, kteří je vyráběli, dostávají tyto střípky s odstupem až tragikomický nádech. Horší je, že z téhle tragikomedie vlastně nic nevyplynulo. A jak ukázala diskuse po premiéře filmu, lidé zůstávají ve svých názorech na krizi v ČT a její důsledky stále beznadějně rozdělení.

„Já si pořád myslím, že celá ta akce se odehrávala v zájmu marginalizace veřejnoprávní televize, jejího oslabení a posílení televize Nova,“ prohlásil třeba Břetislav Rychlík, zatímco Miloš Čermák z Lidových novin považuje často skloňovaný boj o svobodu slova v ČT za zástupný problém. „Myslím, že to bylo nesmírně poučné období, které ukázalo v plné nahotě, jak se liší představy různých lidí o tom, jak má vypadat demokracie,“ řekla europoslankyně Jana Bobošíková, podle níž se jasně ukázalo, co se může stát, když selže profesionalita lidí, kteří mají v ruce silné médium a odvaha těch, kteří jsou zodpovědní za dodržování práva.

Exradní Jana Dědečková porovnala vánoční krizi v ČT s odstoupením generálního ředitele BBC Grega Dyka kvůli aféře Kelly, které vyvolalo mezi zaměstnanci BBC rovněž vlnu protestů: „Také stávkovali na jeho podporu, ale před budovou BBC a nezasahovali do vysílání. Dokonce si zaplatili inzerát v novinách.“ Dají se ale tyto dva případy porovnávat? Posuďte sami: dokument Bezesné noci míří do volné distribuce i na DVD. Stojí za to.

(REFLEX 43, 21.10.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home