potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, října 21, 2004

Kdo se bojí Mohameda?

V centru Prahy, na půl cesty mezi sídlem KSČM a rádiem Svobodná Evropa, funguje od konce září nová muslimská modlitebna. Setkávají se v ní převážně Češi, kteří konvertovali na Korán a česky hovořící Arabové. To irituje některé Pražany natolik, že proti ní sepsali petici a svolali demonstraci. Jde o klasický příklad české xenofobie, nebo jenom o strach a nevědomost?

O zakladateli modlitebny, čtyřicetiletém Súdánci Mohamedu Abbasovi, jsem se nedávno v Reflexu rozepsal v souvislosti se zpravodajským serverem Muslimské listy (RX 40/2004). V Praze žije šestnáct let, založil tu svaz islámských studentů v ČR, občanské sdružení Muslimská unie a několik internetových stránek o islámu. V modlitebně v ulici Politických vězňů jsme se setkali si týden před jejím slavnostním otevřením, jež připadlo na pátek 1. října. Tady jsem se také dozvěděl o internetové petici „proti nové pražské mešitě“ (www.stopmesite.cgi.cz - stránka je momentálně zrušená, ale najdete ji přes Google a klíčová slova „petice proti pražské mešitě“, klikněte na Archiv), kterou zorganizoval Jakub Chromý ze společnosti CGI.

ODPÁLÍ SE I VE VAŠEM VLAKU!

Píše se v ní: „Každá nová mešita zvyšuje riziko, že se nějaký spoluobčan muslimského vyznání v rámci boje proti nevěřícím odpálí v tom samém autobuse (či vlaku), ve kterém pojedete do práce či Vaše dcera do školy, protože bude mít lepší příležitost získat ty správné názory, zkušenosti a vybavení. Jak dokazuje dění okolo londýnské a například hamburské mešity, pravidelné společné setkávání muslimů může mít přímo explozivní následky (WTC, Reid, Abú Hamza).“ A předkládá důkazy: „Naši muslimové nijak hlasitě nedemonstrují proti vraždění civilistů v Beslanu, natáčení bestiálních vražd rukojmích v Iráku na video (Nick Berg, Paul Johhson, naposledy Eugene Armstrong), systematickému vyhlazování a znásilňování v Darfúru. Proč vyznavači islámu v ČR raději kritizují USA, Velkou Británii a Izrael místo aby svou pozornost obrátili směrem k teokratickým monarchiím a diktátorským režimům, které často vládnou právě v zemích s muslimským obyvatelstvem a rozsáhle pošlapávají jejich lidská práva?“

Zeptal jsem se tedy pana Abbase, co si myslí o útocích na Spojené státy z 11. září 2001 a válce v Iráku. Odpověď, pro někoho možná překvapivou, lze shrnout do několika bodů: neexistují věrohodné důkazy o tom, že za útoky v New Yorku a Washingtonu skutečně stojí radikální muslimové, natož pak skupina, kterou západ označil jako al-Kajdu. Válka v Iráku je válkou o ropu. USA potřebují udržovat napětí v arabském světě, protože jinak by země s velkou zásobou ropy mohly prosperovat o obešly by se bez americké pomoci, což by se negativně odrazilo na ekonomice USA.

BOJÍM SE AL KAJDY

Stejné argumenty použil Mohamed Abbas při dopisování s Jakubem Chromým. Tady ovšem narazil. „Ještě nikdy jsem nezaznamenal člověka s tak silnou nenávistí ke Spojeným státům – obávám se jeho nenávisti i k ČR – a snahou o popření muslimské odpovědnosti 11. zářím počínaje a Beslanem konče,“ odpověděl mi Chromý e-mailem na žádost o schůzku. Dodal, že by nerad dostal nálepku protiislámského extremisty: „Já jen jednoduše nepovažuji v TÉTO době stavbu mešity v Praze za dobrý nápad a obávám se její snadné zneužitelnosti radikály.“

Potíž je v tom, že v ulici Politických vězňů nestojí žádná mešita s minaretem. Muslimská unie si tu pronajala místnost ve starém činžovním domě, který právě prochází rekonstrukcí. Modlitebna pro česky mluvící muslimy tu byla už před osmi měsíci, později se musela kvůli vysokému nájmu přestěhovat do Karlína. Teď se vrací zpět. Ovšem na Muslimských listech se objevila informace o mešitě, a z ní Chromý vycházel. Kromě toho mu po zveřejnění petice kdosi zaslal odkaz na článek MF Dnes, v němž je Mohamed Abbas spojovaný se súdánskou větví al-Kajdy. Ve spojení s Abbasovými antiamerickými a antiizraelskými editorialy na Muslimských listech toho prý bylo na pětadvacetiletého internetového podnikatele už moc.

„Upřímně řečeno mě to docela vyděsilo. Nejsem xenofob, náboženská nebo jakákoli jiná odlišnost mi nevadí. Když se otevírala mešita v Brně, patřil jsem mezi její docela silné zastánce,“ tvrdí Chromý. Proč se mu tedy nelíbí muslimská modlitebna v Praze? „Z jednoho prostého důvodu: od té doby se změnila politická situace a hlavně nedůvěřuji lidem, kteří mají cokoli společného s touto organizací. Denně čtu na internetu zprávy BBC, Al-Džazíry a české noviny. Když jsem si přečetl články na Muslimských listech a informaci o otevření nové mešity, dostal jsem strach. V té mešitě by mohli radikální muslimové zblbnout nějaké studenty k podobným činům, které se staly třeba v Madridu.“

Kromě petice Chromý svolal na den a hodinu slavnostního otevření modlitebny demonstraci. Přímo před její sídlo v ulici Politických vězňů. Sám na ni ale nepřišel. Na poslední chvíli si prý vzpomenul, že na stejný den slíbil pomoc sdružení na ochranu zvířat na Praze 5, a tak místo demonstrace hlídal její stánek na akci ZOO Expo. Nepřijal ani osobní pozvání od Mohameda Abbase.

POD DOHLEDEM BIS

V pátek 1. října se v ulici Politických vězňů neobjevil ani jeden demonstrant. Místo z povzdálí sledovali tři policisté, kteří mi později potvrdili, že přišli právě kvůli chystaným protestům. A nelze vyloučit, že v jednom ze zaparkovaných aut seděli příslušníci BIS, protože Chromý jim akci v návalu strachu napráskal už v neděli. Do modlitebny dorazilo na dvacet muslimů, převážně žen českého původu včetně Abbasovy manželky a jejich šestiměsíční dcery. Přišel také zástupce brněnské mešity – té, jejíž stavbu pan Chromý tolik podporoval – mimochodem, původně Syřan…

„Hned, jak se ta petice objevila na internetu, poslal jsem panu Chromému e-mail a snažil se mu vysvětlit, že muslimové nejsou takoví, jak si myslí. Ale on ho využil ke zdokonalení své petice,“ přiblížil mi Mohamed Abbas průběh komunikace s Jakubem Chromým. „Napsal jsem mu, že muslimové se řídí heslem „čiň lidem to, co chceš, aby oni činili Tobě“. Odpověděl mi, abych nebyl idealistou. Tak jsem přestal být idealistou, šel na policii a podal trestní oznámení.“ Abbas v něm Chromého viní z pomluvy a podněcování nenávisti ke skupině obyvatel. Stejné trestní oznámení podal také na redaktora MF Dnes Jaroslava Kmentu, jehož článek o údajné spolupráci s al-Kajdou Chromý použil jako podklad k petici.

„Ta petice se snaží démonizovat muslimy, vyvolává dojem, že jsou nebezpeční a že jakmile vznikne mešita, zvýší se riziko terorismu. A to není pravda,“ říká Abbas. Proč si ale na článek MF Dnes stěžuje téměř rok po jeho vydání? „V muslimské komunitě za mnou neustále chodí lidé a ptají se, zda jsem opravdu v al-Kajdě. Když si totiž zadali moje jméno do internetového vyhledávače, vyjel jim tento článek. To mi škodí. Živím se realitní činností, a co kdybych chtěl dělat pro Američany nebo Francouze? Nebo kdyby přišel někdo z arabských zemí, chtěl tu investovat do realit a prověřoval si mě?“ Celkem logický důvod.

ZÁKON NADE VŠE

Zpráva o trestních oznámeních se objevila také na Muslimských listech. Téměř okamžitě poté Jakub Chromý svoji petici z internetu stáhl (za devět dní ji stačilo podepsat 145 lidí). Když jsem se ho tři dny po neúspěšné demonstraci ptal na důvody, odpověděl mi, že svým chováním nechtěl porušovat zákon.
„Takže si za svými názory nestojíte?“

„No, takhle… Já nechci, jakmile je podezření, že tato aktivita omezuje něčí práva… Pro mě je už tohle podezření dost dobrý důvod na to, abych to stáhnul.
„A to jste si před zveřejněním petice nezjišťoval, zda náhodou neporušíte zákon?“
„Neznám celý trestní zákoník. Upřímně řečeno nezjišťoval. Můj právník mi řekl, ať si hlavně dám pozor na poštu, abych neprošvihl oznámení, ale jinak že to vůbec ničemu neodporuje a já si to taky myslím. Na druhou stranu nehodlám mít oplétačky se soudy ani s policií, za to mi to nestojí. Navíc ta demonstrace nebyla nahlášená a za to bych mohl dostat pokutu.“
Opravdu statečný postoj.

(REFLEX 43, 21.10.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home