potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

úterý, října 12, 2004

Vydavatel Českých médií chce vlastní televizi

Majitel internetového serveru a agentury Česká média, známý mediální lobista Jaroslav Berka připravuje projekt sítě regionálních televizí. Provozovat by jej měla akciová společnost Regional Televison Agency (RTA), v níž je Berka šéfem představenstva a členem dozorčí rady je ředitel Českých médií Radim Hreha. Obchodní rejstřík RTA zapsal teprve před měsícem, 8. září. Koncem září projekt na mezinárodní konferenci Agenda Setting v Bonnu představila další zástupkyně Českých médií Karolína Hloušková.

Na provoz přispějí města?

Podle Pavly Brodzákové ze společností Media research a Media Tenor, jež se konferencen;zúčastnila, by vysílání RTA mělo prostřednictvím kabelových rozvodů, satelitu a digitálních vysílačů pokrýt všechny kraje v České republice. Do celostátního programu by se připojovalo osm regionálních studií. „RTA přitom vychází ze dvou základních premis - klást důraz na zpravodajství o dění v krajích a vysílat minimum zpráv bez regionálního kontextu,“ uvedla Brodzáková na internetových stránkách agentury InnoVatio. RTA by měla zařadit každé dvě hodiny souhrnný blok regionálních zpráv s živými vstupy reportérů. Hlavní důraz chce televize klást na sociální, kulturní a sportovní informace, přičemž sportovní události regionálního významu nebude vysílat živě, ale pouze ze záznamu.

Cílem tvůrců projektu RTA je podle Hlouškové získat co nevyšší procento regionálních diváků, jejichž stálou sledovanost si chtějí zajistit typy programů, které předpokládají interaktivitu typu divák – televize. „Uvedené schéma je založeno na hypotéze, že diskutované téma je propojeno přímo s životem recipienta. V případě regionálního diváka v tomto typu vysílání je tato podmínka splněna a divák se tak zároveň stává aktérem příběhu, byť se nachází před televizní obrazovkou,“ cituje Brodzáková z předloženého projektu. RTA podle Hlouškové počítá s finanční spoluúčastí „jednotlivých municipalit ve spádové oblasti“, s příjmy za prodej příspěvků celoplošným televizím a příjmy z reklamy.

Start už v roce 2005

Ačkoli RTA uvádí jako jeden ze způsobů šíření svého signálu kabelové rozvody UPC, největší broadbandové firmy v Česku, podle mluvčího této společnosti Františka Maliny s ní ještě RTA nezahájila žádná jednání. O vytvoření sítě regionálních televizí na bázi kabelového vysílání a pozemního digitálního šíření signálu přitom už dlouhodobě usiluje také majitel televize Prima, skupina GES, která již nyní na analogových vysílačích a v kabelech provozuje metropolitní stanice TV Praha, TV Hradec Králové a připravuje ke spuštění kanál TV Pardubice. Zájem o vlastní digitální kanál pro regionální televize projevili také někteří regionální provozovatelé televizního vysílání v čele se zástupci ostravské televize Polar.

RTA by měla podle Hlouškové zahájit vysílání již v příštím roce, počítá tedy s tím, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vypíše ještě tento měsíc výběrové řízení na licence v prvních třech digitálních sítích. Pro regionální vysílání Rada už dříve vymezila multiplex C provozovaný Českým Telecomem, jenž by v současné době pokryl asi třetinu území České republiky (většinu krajských měst). Vysílací Rada ale dosud nerozhodla, zda licenční řízení opravdu vypíše ještě letos, nebo zda počká na přijetí nové legislativy, která by upravovala přechod na pozemní digitální vysílání. V takovém případě by se o digitálních licencích rozhodovalo až napřesrok.

Kdo je skutečným majitelem?

Česká média vznikla v roce 2002 jako produkt Jaroslava Berky, bývalého jednatele agentury Cepra, která mediálně zastupovala televizi Nova. Server se od počátku hlásil ke komerčním televizím, a dodnes je z jeho obsahu patrné, že inklinuje v televizi Nova. Naopak bývalá Cepra reprezentovaná lobistou Davidem Částkem uzavřela pod novým názvem smlouvu o mediálním zastupování a PR pro televizi Prima a další mediální aktivity skupiny GES. Mezi významné spolupracovníky Českých médií patří například uznávaný odborník na digitalizaci Zdeněk Duspiva, jehož část sociální demokracie prosazovala na post náměstka ministra informatiky pro tuto oblast, publicista a bývalý člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Žantovský, Petr Štěpánek a další.

Kromě provozování internetového serveru se společnost Česká média zaměřuje na pořádání seminářů o médiích, k nimž se jí nedávno podařilo získat reprezentativní prostory ministerstva kultury v Nosticově paláci na Malé straně. Česká média mají rovněž zkušenosti s televizní produkcí: všechny tyto semináře natáčí přímo její štáb a audionahrávky z besed firma zveřejňuje na svém serveru. Z obchodního rejstříku však není zřejmé, nakolik je společnost RTA, která chce provozovat síť regionálních televizí, s Českými médii propojená i vlastnicky. Akciová společnost se základním jměním dvou milionů korun má akcie na jméno.

(RadioTV.cz, 12.10.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home