potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

úterý, listopadu 30, 2004

Nova připravuje tři digitální kanály. Které?

Televize Nova chce provozovat další tři tematické digitální kanály. Na konferenci serveru Česká média o přechodu k digitálnímu vysílání to o víkendu v Českém Krumlově řekla právní zástupkyně Novy Markéta Havlová. Největší česká komerční televize tak prolomila hradbu mlčení o svých plánech v éře DVB-T. K digitalizaci se zatím otevřeně vyslovil pouze její generální ředitel Petr Dvořák, když letos v únoru v pořadu Interview BBC Václavu Moravcovi řekl, že si dokáže představit další dva programy Novy: filmový a sportovní.

Nova má speciální tým pro DVB-T

„Pokud bychom dostali nabídku o rozšíření na dva, případně tři programy, tak dneska už jsme připraveni technicky proto nabídnout našim divákům rozšířené vysílání, znamenalo by to pouze marginální nárůst variabilních nákladů,“ prohlásil tehdy Dvořák a dodal, že si vzhledem k velikosti knihovny a archivu TV Nova dokáže představit například kanál zaměřený na filmy. „Jeden by mohl být filmový kanál, jako druhý kanál si dokážu představit, že bychom dokázali prezentovat možná nějakou formou sportovního kanálu. Tam je velká otázka, jestli bychom chtěli soupeřit v tomto s Českou televizí, která k těm sportovním přenosům má taky poměrně dobrý vztah a přístup,“ prohlásil Dvořák.

Právnička Markéta Havlová v Českém Krumlově potvrdila, že Nova má o digitalizaci vážný zájem: „Děláme v současné době všechno pro to, abychom ve chvíli, kdy budou vhodné podmínky pro vysílání DVB-T, vysílali další programy. Generální ředitel televize Nova Petr Dvořák na jaře vytvořil speciální tým, který spolupracuje i s externisty. Udělali jsme určitou analýzu, která dává jistá doporučení vedení Novy (…) Nova má zájem na tom, aby její současná licence trvala nadále. Kromě toho máme zájem o další tři programy. Nyní je hotova programová specifikace, personální a ekonomické zajištění, ale nemáme žádnou právní jistotu, abychom do toho mohli jít.“

Havlová proti zvýhodňování ČT

Za velký problém Havlová považuje podobu, jakou má současné výběrové řízení na licence pro pozemní digitální vysílání. „Podle našeho názoru lze podle současného zákona vypsat licenční řízení na DVB-T, ale ne v této podobě. Neexistuje programová specifikace, technický rozsah pokrytí vysílání. Klademe si otázku, proč nebylo vypsáno řízení na multiplex A, o který bychom měli zájem. Rada nemá žádné právo na to, aby multiplex A vyčlenila veřejnoprávní televizi. To by mohla až v době platnosti zákona o elektronických komunikacích,“ uvedla právnička. Nova později serveru Česká média potvrdila, že zaslala Radě pro rozhlasové a televizní vysílání žádost o zařazení do multiplexu A, který však radní vymezili právě pro Českou televizi a Český rozhlas.

Podle Havlové není možné dávat rovnítko mezi veřejný zájem a veřejnoprávní programy. „V polovině prosince proběhne tisková konference, kde bude generální ředitel Petr Dvořák mluvit o tom, jakým způsobem se postavíme k digitalizaci a jaké zvažujeme právní kroky,“ uvedla Havlová. Zvýhodňování veřejnoprávních médií v procesu digitalizace kritizoval ředitel Novy Dvořák už v únorovém Interview BBC, kde řekl: „Myslíme si, že pokud by stát chtěl, aby jako komerční médium jsme přispěli k rozšíření, co k nejrychlejšímu rozšíření digitalizace, pak by mělo pro nás vytvořit stejně rovné podmínky, jako pro veřejnoprávní média (…) Jedinou možností, jak by se z digitalizace mohl stát masový jev v rámci České republiky, je to, že se toho opravdu ujmou komerční subjekty.“

Vymezení multiplexu A s nejlepším pokrytím (asi 70 procent území ČR) pro veřejnoprávní vysílání nepřímo kritizují také České radiokomunikace, které vlastní oprávnění k jeho provozování. Vysílací rada totiž rozhodla o jeho programovém obsazení bez toho, aniž by to s Radiokomunikacemi konzultovala. Veřejnoprávní média navíc chtějí kontrolovat veškerý datový tok v multiplexu, což znamená, že by provozovala také dodatečné služby. Tím by Radiokomunikace přišly o značnou část zisku. Nad doplňkovými službami se zamýšlí také Markéta Havlová. Podle jejího názoru by měl zákon stanovit, do jaké míry může tyto služby provozovat držitel licence pro rozhlasové nebo televizní vysílání. Zisk z provozování doplňkových služeb totiž bude tvořit v éře digitalizace značnou část příjmů televizí – vedle reklamy, u níž ale nelze očekávat nějaké razantní a okamžité zvýšení investic ze strany inzerentů. Podle Havlové je Nova na digitalizaci dobře připravena, nechce do ní ale vstupovat v situaci, kdy vládne právní nejistota. „Není problém v tom, že bychom neměli připraveny programy, ale musí se vytvořit jasné podmínky, které by se po roce neměnily,“ prohlásila právnička Novy.

Zpravodajský servis a filmový kanál

Jaké nové televizní programy lze od Novy očekávat? Televize zatím o svých plánech mlčí, z předchozích výroků ředitele Dvořáka a strategií komerčních televizí v okolních zemích je ale zřejmé, že se příliš mnoho nových formátů nenabízí. Například polská televize TVN již dnes spravuje kromě stejnojmenné plnformátové stanice zpravodajský kanál TVN 24, filmový kanál TVN Siedem, TVN Meteo o počasí, motoristickou TVN Turbo a TVN International pro Poláky v zahraničí. Tematické kanály zatím vysílají pouze v kabelových rozvodech a na satelitu, přičemž zároveň fungují jako dodavatelé programu pro hlavní kanál TVN. Například zpravodajská stanice TVN 24 připravuje veškeré zpravodajství TVN včetně hlavní večerní relace Fakty.

Nabízí se otázka, zda by se zpravodajský kanál nevyplatil také televizi Nova. Sice by šlo asi už o pátý nebo šestý projekt české zpravodajské televize, nicméně při zázemí, jaké by mu mohla Nova nabídnout, by nebyl nereálný. Nova v současné době pracuje na nové koncepci zpravodajství a připravuje kompletně nový vizuál. Podle šéfredaktora zpravodajství Martina Ondráčka uvažuje například o nákupu virtuálního studia, které ve zpravodajství nedávno nasadila televize Prima. Dodavatelem zpráv pro takový kanál by mohla být také síť regionálních televizí, kterou nyní buduje majitel serveru Česká média Jaroslav Berka. Ten již před časem prohlásil, že prodej příspěvků celostátním komerčním televizím bude tvořit značnou část příjmů jeho Regionální televizní agentury.

Také filmový kanál Novy není vůbec nereálný. Zvláště v situaci, kdy jediná takto zaměřená televize v České republice, placený kanál HBO, vyloučila svou účast na pozemním digitálním vysílání. HBO staví na své exkluzivitě a skutečnosti, že jde o placenou službu (bez reklamních bloků), zatímco v DVB-T se dosud o kódovaných placených kanálech neuvažuje. Nova má k dispozici obrovskou knihovnu včetně dlouho nevyužívané části od ČNTS. Při akvizicích by se jí vyplatilo nakupovat najednou pro více kanálů, podobně jako to dělala v případě slovenské televize Joj. Tento společný nákup prodejem podílu v Jojce skončil a Nova ho může okamžitě uplatnit v případě vlastních tematických kanálů. A nemusí jít jenom o filmy.

Sportovní kanál aneb co s Galaxií sport

Třetím projektem by mohl být sportovní kanál, o němž se Petr Dvořák zmínil v Interview BBC. Nova má nakoupena vysílací práva pro kompletní český fotbal – počínaje první ligou, reprezentačními a přátelskými mezistátními zápasy na území České republiky a konče druhou ligou, kterou ale ve svém vysílání ještě nikdy nepoužila (Vladimír Železný před časem naznačil, že by Nova přenosy druhé fotbalové ligy ve formě sublicence mohla odprodat televizi Galaxie, dnešní TV Praha/TV Hradec Králové). Je jasné, že pokud Nova v současné době nemůže využít ani práva na přenosy všech zápasů první ligy, takže některé přenechává formou sublicence Primě, a stejně za všechny zaplatila, přišel by jí provoz speciálního sportovního kanálu minimálně v oblasti fotbalu velmi levně. Otevřená ale zůstává otázka hokejové extraligy, kterou dlouhodobě vysílá ČT, a pak také přenosy atraktivních světových a evropských soutěží.

Není také jasné, nakolik by Nova při budování sportovního kanálu spolupracovala s Galaxií sport, případně zda nepočítá s odkoupením tohoto populárního kabelového a satelitního kanálu. Galaxie sport nedávno uzavřela smlouvu s firmou Mag Media 99 o zastupování při prodeji reklamních časů. Mag Media je výhradním zástupcem televize Nova. Nevyplatilo by se Nově koupit Galaxii sport, přesunout ji z Hradce Králové do Prahy (provozovatel Galaxie sport už z Hradce do Prahy přesídlil) a případně změnit její název? Galaxie je dobře rozjetý projekt, má nasmlouvané přenosy zajímavých zahraničních soutěží včetně NHL či italské fotbalové ligy. Pokud Nova skutečně plánuje vytvoření vlastního sportovního kanálu, proč by sháněla reklamu pro Galaxii sport?

(RadioTV.cz, 30.11.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home