potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, listopadu 04, 2004

Sejdeme se na Stojáka

Česká televize pomalu, ale jistě přichází o výsadní postavení v původní dramatické tvorbě. Nic na tom nezmění ani výsledky sobotních televizních cen Elsa, v nichž poprvé vystrčil růžky také placený filmový kanál HBO. Právě tato stanice (chtěl jsem napsat „televize“, ale kdo zná hlavní slogan HBO, pochopí, proč se tomu označení vyhýbám) přišla s nápadem úplně nového zábavného pořadu: hereckých skečí „Na stojáka“.

Takzvanou „comedy stand ups show“, televizní formát založený na výkonech herců před mikrofonem, pro HBO připravuje společnost Total HelpArt T.H.A. režiséra Ondřeje Trojana a zahraje si v něm celá řada známých i méně známých tváří. V Polsku zavedlo HBO stejný formát (dokonce pod stejným názvem) už před šesti lety a stal se z něj jeden z nejsledovanějších pořadů tohoto kanálu.

Comedy stand ups show vychází z tradice veřejných scének v amerických a britských pohostinstvích, kde se různí baviči přetahovali o nekorunovaný titul krále zábavy. „Těm nejlepším pak hostinští platili útratu a zvali si je častěji, protože drželi v hospodě štamgasty. Někteří se postupně vypracovali až do různých zábavných podniků, a to všechno dávno předtím, než vzniklo televizní vysílání,“ říká producent pořadu Ondřej Trojan.

V českých televizích ani hospodách se něco podobného nikdy neodehrávalo, takže HBO vstupuje na pole neorané. Proto ze začátku sází na ostřílené herce a nikoli na humoristy „z lidu“, i když s nimi se časem také počítá. Záleží na úspěšnosti první šestidílné řady Na stojáka, kterou HBO natáčí v těchto dnech v pražském Lucerna Music Baru. Pro jakého diváka je tento pořad určen? „Není to záležitost ani lidová, ani intelektuální. Jde nám o široké spektrum diváků,“ tvrdí Trojan. Jako svědek natáčení prvních dílů mu musím dát za pravdu: během dvouhodinového pásma by se našly scénky velmi zdařilé i podprůměrné, které jistě nemine oko a ruka střihačova…

Trojan zpočátku vsadil na jistotu, takže se v pilotních dílech objevují především zástupci pražského divadla Sklep, Kinematografu či brněnského Ha Divadla: Tomáš Hanák, Lenka Vyhodilová, Robert Nebřenský, Tomáš Matonoha, Lilian Malkina či Luděk Sobota. „Měli jsme zájem také o Slováky, protože HBO vysílá ve stejné jazykové verzi v obou zemích, ale odezva byla minimální,“ přiznává producent, který by si rád vytvořil „podhoubí“ nových talentů přímo v divadlech nebo klubech.

Natáčení probíhá celkem hekticky: z dvouhodinového materiálu vzniknou hned tři půlhodinové pořady, z nichž první HBO odvysílá v pátek 17. prosince po 22. hodině. Proč tak pozdě? „Obáváme se problémů, protože některé scénky budou na hraně, nebo dokonce za hranou,“ říká marketingový šéf HBO Martin Cepek. Od Nového roku si pořad Na stojáka najde pravidelné místo ve vysílání každý první pátek v měsíci (se třemi až čtyřmi reprízami) a zhruba někdy v květnu se HBO na základě diváckých ohlasů rozhodne, zda bude v tomto ryze veřejnoprávním projektu pokračovat. Chce se mi věřit, že pokud by k tomu snad nedošlo, Kavčí hory nezaváhají. Ostatně, je to Česká televize, kdo by se měl výrazně zamyslet nad kvalitou a obnošeností vlastních zábavných pořadů.

(REFLEX 45, 4.11.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home