potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

úterý, listopadu 02, 2004

Televizní ceny Elsa: dobrý nápad postavený na hlavu

To jsme to té Nově nandali, mohl si v sobotu večer říci předseda České filmové a televizní akademie (ČFTA) a čerstvý držitel sošky lvice Elsy za nejlepší televizní magazín roku Petr Vachler. Akademii se „to“ podařilo nandat všem komerčním televizím vyjma placeného kanálu HBO. Tomu se poštěstilo získat cenu za nejlepší zahraniční hraný pořad (Konference ve Wannsee – zřejmě za to, že několik členů ČFTA právě připravuje pro HBO sestřih skečů českých herců pod názvem „Na stojáka“), zatímco ve dvanácti dalších kategoriích s jistotou zvítězila ČT. Jak pak by ne: 93 procent nominovaných pořadů pocházelo právě z Kavčích hor.

Akademie má smysl pro humor

… prohlásil během sobotního přenosu Bolek Polívka, a měl pravdu. Vždyť jak lépe znemožnit ošklivou televizi Nova, než ji nominovat jen ve třech kategoriích, nedat jí ani jednu cenu (i když v případě cyklu Cestománie - Elsy za nejlepší dokument – je příslušnost pořadu k ČT sporná; všichni diváci dobře vědí, že Febio od září vysílá tento pořad na Nově), využít k předávání cen její populární tváře a ještě si udělat prču z toho, že Aneta Langerová kvůli smlouvě s Novou v přenosu nezazpívá, ale jenom zahraje na kytaru. V souvislosti se způsobem nominování soutěžních pořadů a do očí bijících střetů zájmů ale tahle taškařice vypadala opravdu trapně.

Připomeňme ten nejkřiklavější případ: producent a režisér přenosu Petr Vachler, který je zároveň předsedou ČFTA, nominoval v kategorii nejlepší televizní magazín pořad Kinobox produkovaný vlastní firmou Vachler Art Company (stejná společnost produkovala také výroční ceny Elsa) a KUPODIVU i zvítězil. Šéfproducent redakce převzatých pořadů ČT Jan Rubeš to při přebírání ceny za nejlepší nehraný zahraniční pořad (Buena Vista Social Club) trefně okomentoval slovy: „My jsme si připravovali (děkovný) projev k cyklu o animovaném filmu (nominovaný také v kategorii nejlepší televizní magazín), ale pochopili jsme, že nás Kinobox Petra Vachlera vyšoupnul.“ Pochopitelně. Přeci porota složená ze členů ČFTA a jejich kamarádů nebude hlasovat proti pořadu pana předsedy.

Jak vyřadit ošklivé peoplemetry

Televizní ceny Elsa jsou jistě dobrá myšlenka a zajímavý protiklad k již existujícím cenám TýTý. Zatímco v TýTý hlasují o pořadech diváci a vítězí tedy především nejsledovanější, většinou komerční programy, u cen Elsa se měli hodnocení ujmout profesionálové. Na tom jistě není nic špatného, ne každý sledovaný pořad je zároveň kvalitní. Ovšem už ve výběru třinácti kategorií akademici poněkud smíchali jemné nuance jednotlivých žánrů, takže třeba o nejlepší diskusní pořad zápasily Otázky Václava Moravce, Na plovárně a Krásný ztráty. Viditelný rozdíl mezi těmito formáty by akademikům vysvětlil i méně vzdělaný divák. Proč se ČFTA nerozhodovala mezi třemi politickými diskusemi (Otázky Václava Moravce na ČT, Sedmička na Nově, Nedělní partie na Primě) nebo talk show (Na plovárně na ČT, Zlatíčka na Nově, Trní na Primě), zůstává záhadou.

V návrzích na nominace přitom figurovaly například všechny tři nedělní politické diskuse. Akademici ale do finále vybrali pouze pořady ČT. Podobná situace nastala v kategorii televizních magazínů. Mezi čtrnácti navrženými pořady bylo deset z ČT a čtyři z televize Prima. Mezi trojici nominovaných se ale Prima neprobojovala, byť nasadila divácky populární Receptář prima nápadů (za éry Přemka Podlahy v ČT tolikrát oceňovaný v různých televizních soutěžích), vědecky-populární magazín Svět 2004, hudebný magazín H.I.T. či Tescoma prima vařečku. Je logické, že ČT z pozice veřejnoprávní televize může nabídnout více takových pořadů, Akademie se ani nepokusila o nějakou vyváženost. Naopak: na nejlepší zábavný pořad nominovala vlastní přenos udělování filmových cen Český lev! Výsledek? Totální zpochybnění cen Elsa v očích provozovatelů komerčních televizí a celé veřejnosti.

Vyrobím si pořad a pak ho nominuji

Nejotřesnější je způsob, jakým probíhaly nominace. Už jen porota, která rozhodovala o postupu pořadů do televizního finále, nemohla být podle svého složení objektivní. Dvanáct ze šestadvaceti porotců je přímo členy ČFTA, dlouhodobě spolupracují s Českou televizí a do soutěže přihlásili vlastní pořady. Jistě, možná se Petr Vachler při hlasování o Kinoboxu zdržel, kolegů a spřátelených novinářů měl ale v porotě dostatek. Přebírání ceny, ke kterému si v přímém přenosu odskočil z režie, působilo jako pěst na oko. Uvědomuje si to někdo z vážených akademiků? Nebo: jak může redaktor Lidových novin, člen poroty Elsy Marcel Kabát psát v sobotních LN o těch samých cenách hlavní článek v kulturní rubrice? Notabene rozebírat spor Vachlera s televizí Nova, která kvůli pochybně nastaveným kategoriím předávání cen oficiálně bojkotovala?

A všimněme si dalších drobností: v porotě sedělo deset novinářů. Zástupci MF Dnes, Lidových novin, Večerníku Praha, Nedělního světa, časopisu Týden, Premiere, Cinema, Xantypa, Marketing & Media a Českého rozhlasu 3 – Vltava. Kdo a jak o cenách Elsa publikoval právě v těchto médiích? A proč se filmová a televizní akademie při skládání poroty striktně vyhýbala zástupcům programových týdeníků a komerčních televizí? Že by kvůli tomu, že Týdeník Televize pořádá ceny TýTý, které sice ČFTA nepovažuje za konkurenci, ale ve skutečnosti by je ráda nahradila svými televizními cenami Elsa? V kterém z výše jmenovaných (a v porotě zastoupených) periodik se byť jen náznakem objevila pochybnost o regulérnosti soutěže, když ze 39 nominovaných pořadů náleželo 35 České televizi?

Proč si ČT neudělá vlastní ceny?

Zřejmě si to nikdo neuvědomil, nebo se o tom prostě psát nesmělo, podobně jako předloni MF Dnes nemohla během karlovarského filmového festivalu tisknout články, které by narušily jeho pozitivní obraz. Není divu, že potom nikdo neupozorní na absurditu poměřování Klekánice, Na vlastní oči a Událostí, komentářů v jedné kategorii. V čem jsou si vítězné Události, komentáře (mimochodem velmi kvalitní pořad) podobné s investigativním pořadem Na vlastní oči? Neměl se náhodou v nominacích této kategorie objevit pořad Reportéři ČT? A hned se vloudí další otázka: pokud by proti sobě stály Na vlastní oči z Novy a Reportéři ČT, kdo by získal sošku Elsy?

Při sledování sobotního masakru komerčních televizních pořadů jsem si uvědomil, že Česká televize zřejmě trpí pocitem méněcennosti. Ve všech dosud existujících televizních cenách dostává na frak od Novy. Česká filmová a televizní akademie si to uvědomila a přišla s chytrým projektem: My Ti, Česká televize, uděláme televizní ceny šité na míru, protože komerční televize kvůli sledovanosti stejně nemůžou vysílat kvalitní intelektuální pořady, Ty se blýskneš před diváky a my si odneseme pár sošek. Všichni budeme spokojení a napřesrok Ti těch kvalitních, do nominací zařazených pořadů vyrobíme ještě více. "Veřejnoprávní byznys" zkrátka pořád funguje.

A což takhle kdyby si Česká televize udělala nějaké vlastní ceny? Nemusela by si hrát na objektivní soutěž „všech česky vysílajících televizí“, a na Barrandově by jí jistě opičení po cenách ANNO odpustili.

(RadioTV.cz, 2.11.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home