potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

úterý, prosince 21, 2004

Představujeme projekty DVB-T: Z1 News Channel

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dnes v 16:00 ukončí příjem přihlášek do výběrového řízení na licence pro pozemní digitální televizní vysílání v sítích B a C (provozovatelé: Czech Digital Group a Český Telecom). RadioTV ode dneška postupně představí projekty všech zájemců o vysílání ve formátu DVB-T, a to jak projekty společností, které dosud neprovozovaly v České republice televizní vysílání, tak nové projekty současných provozovatelů. Jako první nabízíme zpravodajský kanál Z 1 akciové společnosti První zpravodajská, ovládané slovenskou finanční skupinou J&T.

J&T Finance Group vlastní slovenskou zpravodajskou televizi TA3 a s podobným konceptem nyní usiluje o licenci pro stanici Z 1 TV News Channel. Její program má být postavený na zpravodajských blocích, publicistice a specializovaných pořadech věnovaných ekonomice, spotřebních magazínech a podobně. Generálním ředitelem Z 1 a předsedou představenstva První zpravodajské je Martin Mrnka, který dříve působil v redakcích publicistiky televize Nova a České televize (zde také krátkou dobu vedl redakci publicistiky, než jej někdejší ředitel zpravodajství Zbyněk Honys nahradil Milanem Bouškou). Mrnka nemá v První zpravodajské žádný podíl, časem by ale měl na firmě nějakým způsobem participovat.

Mrnka: jednáme s redaktory ČT i Novy

Obchodní rejstřík zapsal První zpravodajskou, a.s. teprve minulý čtvrtek 16. prosince. Firma oficiálně sídlí v Blanické ulici na Praze 2, podle Mrnky odtud ale televize vysílat nebude: „Sídlo zatím hledáme.“ Z internetového výpisu rejstříku lze vyčíst, že v dozorčí radě firmy sedí další bývalý redaktor TV Nova Martin Grmela, Tomáš Volejník a generální ředitel slovenské TA3 Ľubomír Čechovič. Jediným akcionářem První zpravodajské je přímo bratislavská J&T Finance Group, přičemž základní kapitál firmy tvoří dva miliony korun (rozdělených na 200 ks kmenových akcií na jméno ve jmenovité hodnotě 10 000,- Kč v listinné podobě).

Jako předmět podnikání má První zpravodajská zapsány vydavatelské a nakladatelské činnosti, výrobu, rozmnožování a nahrávání zvukových a zvukově-obrazových záznamů, reklamní činnost a marketing a činnost informačních a zpravodajských kanceláří. Samotná televize už má logo (červeno-černo-bílé se zvýrazněným názvem Z 1 a menším písmem „TV News Channel“, slogan stanice je "Vědět víc") a podle Mrnky získala ke spolupráci zhruba deset až patnáct televizních novinářů. „Jejich jména ale nemůžu zatím zveřejnit, protože ještě pracují u jiných televizních společností a poškodilo by je to. Někteří se rozmýšlejí, zasáhla je změna majitele Novy.“ Česká televize nepřímo potvrdila, že zástupci Z 1 loví i ve „veřejnoprávních vodách“. Zájem mají například o investigativního reportéra Jiřího Hynka (Mrnka jednání s Hynem popřel).

Šéfredaktorem bude „typ podobný Ivanu Kytkovi“

„Dohromady bychom měli mít asi 120 zaměstnanců, z toho 40 novinářů,“ říká Mrnka. Interní redaktoři se budou výhradně věnovat zpravodajství, publicistiku bude Z 1 nakupovat od externích firem. Jednou z nich je produkční společnost A-News bývalých reportérů ČT Marka Vítka a Radana Šprongla (podíl v ní má také společnost IT Newton zastupovaná někdejším kandidátem na generálního ředitele ČT Petrem Krausem). „Investigativním reportážím se moc věnovat nebudeme,“ přiznává Mrnka, podle něhož se v hierarchii televize počítá i s pozicí šéfredaktora zpravodajství. Tím by měl být podle Mrnky člověk „hodně podobný Ivanu Kytkovi, který má také zkušenosti ze zahraničí“. Spolupráci nové televizi slíbila také válečná novinářka Petra Procházková či diplomatka Janina Hřebíčková. U Procházkové půjde ale jen o občasné příspěvky a „známé jméno“, nikoli stálé angažmá (působí ale také v dozorčí radě firmy Open Sky - viz dále).

Zpravodajský kanál Z 1 má už také minimálně dvě moderátorky. Jednou bude Hana Vítková, druhou bývalá redaktorka zpravodajství Novy Aneta Procházková. Další jména nechce Mrnka zatím zveřejňovat a opět se odvolává na současné pracovně-právní vztahy adeptů s nynějšími provozovateli televizního vysílání. Jak říká, sám na projektu zpravodajské televize podobné slovenské TA3 pracuje přibližně rok. Po ruce má také tým konzultantů, mezi nimiž je například Miroslav Brada ze společnosti Pro TV, jež vyrábí pro televizi Prima seriál Rodinná pouta a soutěžní pořad Kvíz show. V redakční radě Z 1 zasedne prorektor Univerzity Karlovy a šéf ISKŽ Michal Šobr.

Lidé ze Z 1 figurují v propletenci PR firem

Už nyní je ale zajímavé nahlédnout do propletence firem, které se pohybují okolo tohoto projektu a lidí, kteří za ním stojí. Například o registraci názvu Z 1 si už před časem požádala nikoli První zpravodajská, a.s. ale společnost Open Sky, kterou má rovněž vlastnit skupina J&T (v Česku jí patří ještě J&T Banka a fotbalová Sparta). Obchodní rejstřík tuto firmu zapsal letos v květnu a Mrnka je členem jejího představenstva. Funkci šéfa představenstva pro změnu vykonává Martin Grmela a členkou dozorčí rady je Janina Hřebíčková. Firma se měla původně zabývat jenom pronájmem nemovitostí, 10. prosince ale rozšířila předmět podnikání o dalších šest oblastí, mj. agenturní činnost v oblasti kultury a umění.

Martin Mrnka figuruje ještě jako jednatel a majoritní vlastník ve firmě 3 Pictures, jíž obchodní rejstřík zapsal letos 10. listopadu a zabývá se mj. zpracováním a výrobou návrhů reklamy a průzkumem trhu. Mrnka v ní vlastní 52 procent, o zbývajících 48 procent se napůl dělí Denisa Dufková a Simona Matásková. A aby byl výčet firem s Mrnkovou účastí kompletní, od letošního dubna je členem a od května předsedou představenstva akciové společnosti YALEPERRY - EU Projekt, která mj. pořádá „odborné kurzy, školení a jiné vzdělávací akce včetně lektorské činnosti“. Jediným akcionářem této firmy je Jiří Hart (jednatel agentury Christian V.I.P. – „marketingové poradenství se specializací na oblast informací“, kde je jednatelkou také Magdaléna Mrnková).

Existuje napojení na „upřímného“ Surňaka?

Hartovo jméno je neodmyslitelně spojeno s Andrejem Surňakem (přes firmu Crane Consulting, kde jsou oba jednatelé, ale i další firmy vesměs zaměřené na poradenství a PR), marketingovým specialistou ČSSD a autorem kampaně „Myslím to upřímně“. Surňakova firma Crane Consulting ale po neúspěšných volbách do krajských zastupitelstev a doplňovacích volbách do Senátu o smlouvu s ČSSD přišla. Hart je také místopředsedou představenstva akciové společnosti BSA FINANCE (poradenská činnost v oblasti průmyslu, obchodu a investic, zprostředkovatelská činnost v oblasti průmyslu, obchodu a investic obstaravatelská činnost v oblasti finančních akvizic), jejíž dozorčí radě předsedá Magdalena Mrnková.

Martin Grmela, po Martinu Mrnkovi „druhý muž“ v chystané zpravodajské televizi Z 1, je předsedou představenstva společnosti AGE Communications, jejímž předmětem podnikání je například poradenská činnost v oblasti společenských věd a rozvoje osobnosti nebo činnost podnikatelských, finančních, organizačních a ekonomických poradců (členem představenstva je další bývalý „novák“ Marek Stoniš). Grmela je také předsedou dozorčí rady společnosti Forward Media zaměřené na pronájem a prodej nemovitostí, reklamu a marketing.

Vedení Z 1 popírá vliv PR agentur

Mrnka i Grmela na úterní tiskové konferenci popřeli, že by se jejich působení v dalších firmách mohlo nějakým způsobem projevit na vysílání televize Z 1. "Redaktoři budou podepisovat vnitřní kodex. Redakce bude naprosto oddělená od vedení televize," uvedl Mrnka. Zároveň ale připustil, že televize bude při hledání redaktorů pátrat také v PR agenturách. "Obavy z ovlivňování redakce jsou ale liché, stejně jako to, že Z 1 je napojena na nějakou politickou stranu. Tím bychom ztratili důvěryhodnost," prohlásíl Mrnka, podle něhož lze Z 1 charakterizovat jako zpravodajsko-publicistický kanál, zatímco sesterská TA3 je zatím pouze zpravidajskou stanicí.

"Do projektu investujeme stovky milionů korun, přesné částky ale kvůli konkurenci říci nemohu," uvedl Mrnka s tím, že "bod zlomu" by Z 1 zažila po sedmi až osmi letech vysílání a po dvanácti letech by se měla úvodní investice několikanásobně vrátit. Cílovou skupinou Z 1 má být člověk v aktivním věku, který se zajímá o dění kolem sebe a chce být informován. "Dívá se na zprávy ve chvíli, kdy on chce a ne tehdy, kdy mu je servírují velké televizní stanice," přiblížil Mrnka. Z 1 podle něj bude vysílat každou celou hodinu patnástiminutovou zpravodajskou relaci a vždy o půl pětiminutový souhrn zpráv. Čas mezi nimi vyplní dopravní zpravodajství, kamery Panorama a spotřebitelské magazíny zaměřené na bydlení, motorismus, IT, mobily, spod.

Televize chce až pětiprocentní podíl na trhu

Z 1 bude také každý den vysílat diskusi se zajímavými a známými osobnostmi, které nebudou muset být nutně politiky. Jednou týdně pak stanice zařadí "interview týdne". Kromě toho Z 1 počítá se specializovaným ekonomickým zpravodajstvím, dokumenty a magazínem o střední Evropě. "Budeme také přebírat blok zpravodajství ze Slovenska od TA3 pro slovensko menšinu žijící v České republice a počítáme s tím, že časem by tato spolupráce měla fungovat i naopak," prohlásil Mrnka. Z 1 by měla zpočátku vysílat živě od 7:00 do 24:00 (během noci by šel záznam), časem by se živě vysílalo po celých 24 hodin.

"V případě, že bychom získali licenci pro digitální vysílání, jsme připraveni ho zahájit na podzim 2005, ale vzhledem k očekávaným technickým obtížím ho lze očekávat spíše na začátku roku 2006," uvedl Mrnka, podle něhož má Z 1 ambici dosáhnout ve svém prime time (brzy odpoledne a po 21 hodině) podílu mezi třemi a pěti procenty. "Slovenská TA3 má největší sledovanost ve 20:00, tedy po hlavních zprávách velkých televizí. Něčeho podobného bychom chtěli také dosáhnout," prohlásil Mrnka. Klasický reportér Z 1 by podle něj měl svým profilem připomínat reportéra někdejší televizní agentury TVD společnosti Mafra - měl by být mladý a flexibilní.

"U moderátorů spojíme moderování a funkci vedoucího vydání, což je obvyklé v anglo-saském modelu vysílání, nikoli u nás. Ideální moderátor Z 1 by měl mít okolo padesáti let, rozhodně nechceme mladé lidi, kteří moderují na velkých televizích. Bohužel takových starých profesionálů je u nás málo," říká Mrnka. Osmdesát procent produkce televize Z 1 má být původní, zbytek mají tvořit akvizice. "Jednáme o spolupráci se zahraničními televizemi a výrobci dokumentů a magazínů," slibuje ředitel Z 1 Martin Mrnka.

(RadioTV.cz, 21.12.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home