potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

středa, ledna 12, 2005

Bývalí redaktoři Novy zakládají zpravodajskou televizi

PRAHA – Někdejší reportéři televize Nova Martin Mrnka a Martin Grmela stojí za projektem české zpravodajské televize, kterou by chtěla provozovat slovenská finanční skupina J&T. Té v tuzemsku patří například J&T Banka a fotbalová Sparta, na Slovensku pak známá kabelová a satelitní zpravodajská televize TA3. Firma se prostřednictvím akciové společnosti První zpravodajská uchází o licenci pro pozemní digitální vysílání, na které loni v listopadu vypsala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání výběrové řízení (o licencích se má rozhodnout letos na jaře).

Zpravodajský kanál Z1 počítá s asi 120 zaměstnanci, z nichž by mělo být okolo čtyřiceti novinářů. Generálním ředitelem a šéfem představenstva vysílací firmy bude Mrnka, šéfem dozorčí rady První zpravodajské je generální ředitel slovenské TA3 Ľubomír Čechovič. Grmela je členem dozorčí rady. „Chtěli bychom vytvořit podobný tým, jaký měla svého času televizní agentura TVD. Naši reportéři by měli být mladí a flexibilní,“ uvedl Mrnka. TVD vlastněná společností Mafra, vydavatelem deníku MF Dnes a zpravodajského serveru iDnes, před lety smluvně dodávala zpravodajství metropolitní televizi TV3. Jejím šéfredaktorem byl další někdejší redaktor Novy Alexandr Koráb, toho však Z1 podle Mrnky neoslovila s nabídkou na spolupráci.

Na projektu nicméně spolupracují další známí novináři, například válečná zpravodajka Petra Procházková nebo diplomatka Janina Hřebíčková. Obě figurují ve firmách spojovaných s kanálem Z1 – buď První rozhlasové, nebo Open Sky, která si u patentového úřadu registrovala ochranné známky na název a logo chystané televize a slogan „Vědět víc“. Zatímco První zpravodajskou ze sta procent vlastní finanční skupina J&T, Open Sky je podle Mrnky „záložní firma“, která vznikla pro všechny případy, kdyby se nepodařilo První zpravodajskou včas zapsat do obchodního rejstříku (do 21. prosince, kdy vypršela lhůta pro podávání přihlášek do tendru o licence pro digitální televizi).

"V případě, že bychom získali licenci pro digitální vysílání, jsme připraveni ho zahájit na podzim 2005, ale vzhledem k očekávaným technickým obtížím ho lze očekávat spíše na začátku roku 2006," uvedl Mrnka. Kanál Z1 má podle něj ambici dosáhnout v nejsledovanějších časech podílu na trhu okolo tří až pěti procent (tj. na dolní hranici sledovanosti programu ČT2). Za prime time zpravodajského kanálu přitom Mrnka považuje odpolední časy a osmou večerní, kdy tradičně stoupá sledovanost sesterské televize TA3 na Slovensku.

Počáteční investice do Z1 by se měla podle Mrnky pohybovat v řádech stamilionů korun, přičemž „bod zlomu“ by měl přijít po sedmi až osmi letech vysílání. „Po dvanácti letech by se pak měla investice několikanásobně vrátit,“ předvídá šéf První zpravodajské. Klasickým divákem Z1 má být člověk v aktivním věku s nadprůměrným příjmem z větších měst, který chce být informován a přitom nechce, aby jej televize omezovaly při sledování zpráv přesnou hodinou hlavních zpravodajských relací. Kanál Z1 má vysílat každou celou hodinu patnáctiminutovou zpravodajskou relaci a vždy o půl pětiminutový souhrn zpráv. Čas mezi nimi vyplní dopravním zpravodajstvím, panoramatickými záběry z hor či měst, spotřebitelskými magazíny a rozhovory.

(Krajské noviny Pardubice, 12.1.2005)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home