potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, ledna 20, 2005

Kolo SuperStar je třeba promazat

Druhou řadu televizní soutěže Česko hledá SuperStar odstartovala smršť článků na téma „Co bude dělat Sámer?“, „Zvítězí zase rebel jako Aneta?“ či „Bude Horáček stejně drsný Hejma?“. Média v té přehršli takřka až propagačních materiálů zapomněla na podstatu této soutěže. A přitom se nabízejí otázky: Proč Nova u druhé řady pozměnila strukturu soutěže, kolik peněz tentokrát vydělá na reklamě a kolik na diváckých esemeskách?

Na to je jednoduchá odpověď. Rozhodně více než při první řadě SuperStar. A nejde jen o to, že se na Barrandově rozhodli soutěž protáhnout o dvě základní epizody, jedno semifinále a jedno finále navíc (mimochodem, jeden půlminutový reklamní spot při SuperStar, na níž by se dívaly tři miliony diváků, vyjde podle ceníku obchodního zastupitelství Novy asi na 600 tisíc korun – tedy beze slev a bonusů…). Během první řady SuperStar se Nova poučila, na jakých dalších aktivitách spojených s touto soutěží by mohla vydělat.

PODRUHÉ LÉPE A DŮKLADNĚJI

Například na finalistech. Soutěžící sice loni hned na začátku podepisovali smlouvy, kterými se zavazovali ke spolupráci s Novou, ty ale nebyly tak úplně dotažené do konce. Například vůbec neřešily, kdo bude nové star umělecky zastupovat. Někteří finalisté, jako třeba Sámer Issa, Martina Balogová, Standa Dolinek a Petr Poláček, tak skončili v agenturní stáji Scream Artist Management exmoderátora Honzy Musila, jiní, jako například Šárka Vaňková či Julian Záhorovský, u firmy 6P baviče Petra Novotného. A to včetně podílů na vystoupeních, které jim jejich agenti dohodili.

Není divu, že Nova na sklonku loňského léta procitla z letargie a založila si vlastní uměleckou agenturu Nova V.I.P. Její motto zní: „Úspěch vyžaduje naplánování sebemenších detailů.“ Je to až symbolické. Problém se zastupováním umělců se totiž netýkal jenom hvězdiček SuperStar – na organizování netelevizních aktivit známých tváří Novy se velmi dobře pakuje celá řada uměleckých agentur, které nemají s Novou nic společného. Čistě teoreticky vzato, slízávají smetanu za někoho jiného. Kde by byli jejich klienti bez vystupování v nablýskaných a často tragických estrádách naší nejsledovanější televize?

Stroj na peníze jménem SuperStar bylo potřeba vyladit a promazat i z toho důvodu, že druhá řada soutěže bývá ještě úspěšnější a sledovanější než první. Alespoň takovou zkušenost mají v zemích, kde se dosud formát Pop Idol od společnosti Freemantle Media vysílal. Graduje zájem soutěžících i diváků (do druhé řady soutěže Česko hledá SuperStar se přihlásil skoro dvojnásobek soutěžících oproti té úvodní). Od třetí řady zájem diváků pozvolna upadá, takže někde u pátého či šestého vysílání televize obvykle uvažují o jiné, dosud neznámé soutěži. Většinou vítězí klasická reality show, u které ale chybí prvek showbyznysu a tudíž také výraznější vedlejší příjmy. Na ty je SuperStar naprosto ideální.

HLEDÁNÍ TALENTŮ? ALE BĚŽTE

Vlastně ani tak nejde o hledání nových talentů. Pokud se ale najdou, je to dobře: dají se dobře využít. Jenom nesmí mít vlastní hlavu jako první česká SuperStar Aneta Langerová, která přenechala vystupování v nováckých zábavních pořadech svojí sokyni Šárce Vaňkové. Co pak dokáže televize zprodukovat, mohli diváci Novy sledovat v pořadu Šárka! předminulou sobotu v prime time od osmi hodin večer. Plytký, nic neříkající pořad, jehož jediným plusem byla velká koncentrace celebrit. Dalo by se říci, že Nova využila Šárku na poslední chvíli – vždyť za několik týdnů po prvních SuperStar už neštěkne ani pes (pokud se jim nepodaří skutečně prorazit tím, že něco umí). Šárka ale posloužila jako dobré promo den před startem druhé řady SuperStar.

Co se vlastně podařilo hvězdičkám z první řady SuperStar? Polovina finalistů vydala vlastní cédéčko. Kritika je přijala vlažně, rádia jejich písničky, s váhavou výjimkou Anety Langerové, většinou nehrají. Rádia obecně nerada riskují, ale první řady SuperStar se ještě hledají a kdo ví, zda se vůbec stihnout včas najít: zájem médií o nové nastupující hvězdičky může přebít i pozitivní posun u hasnoucích SuperStar.

Hudební kritici, producenti a zpěváci ale loňské finálové desítce nedávají moc šancí. A pokud ano, opakují hlavně tři jména: Aneta Langerová, Sámer Issa a Martina Balogová. Začínající rockerka, idol teenegerek a jediná romská finalistka SuperStar, o jejímž vyřazení se loni na jaře vedly vášnivé diskuse, do nichž se zapojil i Karel Gott. Ta soutěž vlastně není špatná. Pokud někdo umí zpívat, nemusí vyhrát – stačí probojovat se do televizního vysílání a zaujmout hudební vydavatelství, nebo klidně i producenty muzikálů. Nova bude spokojena vždy; ať se podaří najít nové talenty či nikoli. Megaúspěch v podobě milionů diváků přikovaných u bedny má dopředu zajištěn.

MIMOŘÁDNĚ PŘILOŽENO

Je až k nevíře, jak Nově k tomuto úspěchu pomáhají některá média, jmenovitě deníky. Když jsem si na internetové stránce Reflexu nedávno posteskl, jak smlouva mezi Novou a MF Dnes o mediálním partnerství při druhé řadě SuperStar (psal o ní oborový týdeník Marketing&Media) ovlivňuje priority zpravodajství tohoto deníku (v den zahájení konkurzů měla MFD na titulní straně hlavní fotografii a titulek v tom smyslu, že mánie SuperStar znovu začíná), šéfredaktor Pavel Šafr odepsal, že žádná taková smlouva neexistuje a pokud by existovala, MFD by ji řešila pouze v rámci inzertní spolupráce.

Tím hůř. Pokud seriózní deník sklouzne k tomu, že článkem o SuperStar dobrovolně otevírá svoji kulturní rubriku a vysílá redaktorku, aby naoko zkusila projít konkurzem, něco asi není v pořádku. Jistě, SuperStar je masová záležitost a deníky se chtějí svést na vlně její popularity. Má to ale několik háčků: jak se na tak prvoplánovité psaní asi zatváří čtenáři, kterým je SuperStar úplně lhostejná? Kolikrát to „vydýchají“, aniž by přešli k jinému titulu? Dochází redakcím, že vlastně zdarma Nově zvyšují sledovanost? Každých 85 tisíc diváků znamená jeden procentní bod v podílu na trhu, který pak obchodní oddělení Novy promění ve 20 tisíc korun za třicetisekundový reklamní spot.

MF Dnes má přes milion čtenářů – takových, na které si reklamní agentury evidentně brousí zuby. Říkejme tomu jednostranně výhodná symbióza. Ale mohla by být i oboustranně, protože vydavatel MFD kupuje hudební televizi Óčko. Nova žádný hudební kanál nepřipravuje (do výběrového řízení na licence pro digitální televize přihlásila projekty zpravodajského, seriálového, filmového a sportovního kanálu). Pak bych to chápal: síly se vyrovnají. SuperStar odzpívají na Nově a jako výprodej se pak objeví na Óčku. Samozřejmě za vydatné promotion MF Dnes…

Když jsem se asi přede dvěma měsíci na jedné akci zeptal Vladimíra Juráska, obchodního ředitele společnosti Mag Media 99, která prodává reklamní časy na Nově, zda by se dalo vypočítat, kolik Nova vydělala na reklamě během první řady SuperStar a o kolik by se tento zisk mohl zvýšit při druhé, prodloužené řadě (šlo mi hlavně o efekt přidání dalších dílů), odpověděl mi, že to není možné: „Nepočítáme to na jednotlivé pořady, ale na měsíce. Ale třeba u sponzoringu SuperStar si letos můžeme vybírat, zájemců je víc než můžeme uspokojit.“ Lahodná slova pro PPF i CME…

(REFLEX 3, 20.1.2005)

1 Comments:

Blogger bruno said...

what ever you do, seems to be good. keep on using your writing skills and creating new posts for us to read cash advance

31. března 2006 18:35

 

Okomentovat

<< Home