potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, ledna 06, 2005

Za televizi voňavější

Fero Fenič připravuje projekt digitální stanice Febio TV

Poněkud jako z říše snů vypadá projekt, s nímž se uchází producentská společnost Febio o licenci pro pozemní digitální televizní vysílání. Má jít o televizi „moderní, trendovou, energickou a dynamickou, která se nebojí experimentů a chce dělat radost“, která se zaměří na ekonomicky nejsilnější diváckou skupinu ve věku od 15 do 49 let. Zkrátka o čerstvý vítr v zatuchlém českém televizním rybníčku.

Zní to dobře. Febio TV chce vysílat kvalitní dokumenty, reality show, pořady pro menšiny, alternativní zábavu, kvalitní filmy i seriály a hlavně seriózní zpravodajství, žádný infotainment. „Mělo by být analytičtější, s kontextovou hodnotou, mělo by mít vlastní identitu, mělo by být edukativní,“ shrnul na tiskovce Febia v den uzavření přihlášek do tendru na digitální licence (21. prosince) mluvčí projektu Tomáš Klvaňa. Zároveň by ale zprávy Febia neměly být nudné, dodává: „Nezříkáme se zábavy, ale rozhodně nebude převažovat. Měli bychom být blíže zpravodajství České televize, ale nebudeme se bát věci analyzovat. Chceme být doplňkem stávajících televizí, rozhodně nepůjdeme proti jejich hlavním zpravodajským relacím.“

Jasnou výhodou Febia je ale produkce kvalitních dokumentů. Vždyť v posledních letech se objevily na všech třech celoplošných televizích a drží si průměrnou sledovanost okolo jednoho miliónu diváků. Právě ti by měli být podle majitele firmy Fera Feniče diváckou základnou nové televize. „Máme kvalitní byznys plán. Podařilo se nám získat dobré hodnocení od jedné zahraniční finanční skupiny a v lednu nás čekají jednání se třemi vážnými zájemci o investování,“ tvrdí šéf Febia. Všichni jsou ze zahraničí, protože českým investorům Febio nevěří. „Hledáme skutečně investora, nikoli strategického partnera, který by zasahoval do vysílání a mohl náš projekt zničit,“ vysvětluje Fenič.

Zní to až pohádkově. Manažer projektu, bývalý programový ředitel TV Nova a několikanásobný kandidát na ředitele ČT Petr Sládeček například slibuje ruské či bulharské filmy nebo seriály: „Pokud budou kvalitní, nebudeme mít problém je odvysílat.“ Zároveň ale dodává, že sám se s Feničem domluvil na angažmá do případného udělení licence a teprve poté se uvidí, zda se na Febiu TV bude podílet i nadále (o licencích by mělo být rozhodnuto už letos na jaře). Stejnou dohodu s Feničem uzavřel i Klvaňa, o kterém média spekulovala jako o budoucím šéfovi zpravodajství nové televize.

„V tuto chvíli máme obsazené všechny manažerské posty kromě výkonného ředitele,“ tvrdí Fenič. Vedení stanice by mělo být šestičlenné, kromě výkonného ředitele ho má tvořit šéf programu, zpravodajství, obchodu a marketingu, financí a výroby a techniky. Klíčového člověka na post programového ředitele doporučil Petr Sládeček. Zástupci Febia ale zatím nechtějí zveřejňovat žádná jména, protože oslovení manažeři pracují v jiných televizích a mohlo by je to ohrozit. Stejně tak tají své představy o nákladnosti projektu. „Prvotní investice se bude pohybovat někde mezi půl a jednou miliardou korun. Rozhodně to bude méně než při vzniku TV Nova,“ říká Sládeček.

Fero Fenič slibuje, že pokud Febio TV získá digitální licenci, nevznikne pouze další komerční televize, ale v podstatě nová kulturní instituce: „Která televize na světě se může pochlubit tím, že má vlastní festival a další kulturní aktivity?“ Febio TV by zkrátka měla být alternativou vůči zavedeným komerčním televizím pro masového diváka. „Česká televize je velrybou, Nova delfínem, my chceme být štikou českého televizního trhu,“ říká Tomáš Klvaňa. Podle Petra Sládečka by mělo jít o televizi přívětivější a „voňavější“. Nakolik je tato myšlenka realizovatelná a nakolik třeba přeceňuje vkus českého diváka, ukáže až čas. Jisté je, že my všichni, co marně hledáme v programové nabídce dnešních televizních kanálů, bychom si podobnou televizi zasloužili.

(REFLEX 1, 6.1.2004)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home