potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

pondělí, února 28, 2005

Nedaří se? Přitvrdíme.

Musím se přiznat, že nějaký ten týden programově nesleduji televizi (což neznamená, že bych se nezajímal o její pozadí; vřele doporučuji všem mediálním analytikům), takže mi unikla kampaň týdeníku Nedělní svět, která ohlašovala jeho změnu „k lepšímu“.

Nedělní noviny si kupuji nepravidelně, a tak jsem se k vylepšenému image NS dostal až včera. Pokud chtěl Mediacop čtenáře překvapit, v mém případě se mu to podařilo měrou opravdu vrchovatou. Mezi lidmi z branže se proslýchalo, že Nedělní svět zdaleka neprodává oněch deklarovaných 45 tisíc výtisků, kterými se před časem chlubil mediální ředitel vydavatelství Mediacop Dalibor Balšínek. Podle prosincových výsledků auditu prodejnosti tisku od společnosti ABC ČR to je pravda: NS prodal něco přes 37 tisíc výtisků.

Není to žádná výhra. U deníků (mezi něž se Nedělní svět dá počítat podle novinového formátu a snad i toho, že jeho vydavatel počítal se vznikem regionálních mutací) to rozhodně znamená velký propadák. Diskutabilní by byl už dlouhodobý prodaný náklad pod 50 tisíc výtisků. Odchod šéfredaktora Ondřeje Neumanna, který by měl zamířit do chystaného zpravodajského kanálu České televize, také o něčem svědčí. Každopádně změna, kterou nabízí Nedělní svět, je jasnou kapitulací na původní projekt seriózních nedělních novin.

Považte sami: vydaly by jedinečné seriózní noviny jako hlavní zprávu na titulce varování před Novou, která zdražila sms hlasování v SuperStar? Noviny jsou sice celobarevné, viditelně ale slevily na kvalitě papíru a snížily počet sešitů na dva. Grafika se zcela evidentně přiblížila bulváru, takže vydavatel časopisu Týden nyní vlastní dva bulvární nedělníky: „měkký“ Nedělní svět a „tvrdé“ Aha! Znamená to, že nebulvární nedělní noviny nemají na českém trhu šanci? (vůbec první titul svého druhu, Nedělní noviny, které vydával majitel Reflexu, skončily po pouhém roce vycházení).

Nemyslím si. Mediacop zřejmě neodhadl situaci a pustil se do projektu, na který evidentně neměl. Pokud má v České republice vzniknout silný seriózní nedělník, postaví ho některý z vydavatelů zavedených nebulvárních novin. V podstatě se nabízejí dvě možnosti: Mafra s Mladou frontou Dnes a Lidovými novinami nebo Borgis s Právem (Hospodářské noviny nevycházejí ani v sobotu a mají k tomu jasný důvod). A protože jsem realista, viděl bych to spíš na Mafru. Odváží se?

(REFLEX OnLine, 28.2.2005)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home