potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, února 24, 2005

Peoplemetry i pro internet?

Dokážete si představit, že by vás pokaždé, co nahodíte svůj počítač a připojíte se k internetu, sledoval neviditelný „Velký bratr“ a nelítostně zaznamenával, jaké všechny webové stránky jste navštívili, kolik času jste na nich strávili a co všechno jste na nich vyhledali?

Zní to dramaticky, ale právě takového „Velkého bratra“, obdobu televizních peoplemetrů, se chystá instalovat na počítače stovek dobrovolníků společnost Mediaresearch (pro Asociaci televizních organizací měří take sledovanost televizních stanic), která společně s polskou firmou Gemius zvítězila ve výběrovém řízení Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) na realizátora projektu měření návštěvnosti a výzkumu českého internetu pro léta 2005 až 2007.

Projekt se jmenuje NetMonitor a kromě auditu návštěvnosti bude sbírat sociodemografická data pro provozovatele serverů a zadavetele inzerce. V Česku dosud vedle NetMonitoru existoval jediný rozsáhlý průzkum návštěvnosti internetových stránek – iAudit – který podporuje největší český internetový portál Seznam. Jeho nevýhodou je, že jej provozuje soukromá firma a je technicky zastaralý. Oproti tomu zadavatelem NetMonitoru je profesní organizace, která sdružuje 23 významných provozovatelů internetových stránek a mediální agentury (nedávno mezi ně vstoupila například společnost Economia, která vydává Hospodářské noviny a provozuje server iHNed.cz, nebo finanční server Peníze.cz).

Nevýhodou NetMonitoru je skutečnost, že se jej neúčastní Seznam. Podle jeho majitele Ivo Lukačoviče proto, že zadavatel průzkumu nenabízí všem zájemcům rovné podmínky. Údajně znevýhodňuje malé servery, které si nemohou dovolit vysoké platby za tuto službu a tím poškozuje trh (Lukačovič to řekl na nedávné tiskové konferenci k novinkám, které Seznam chystá na letošní rok). Zástupci SPIR však takové tvrzení odmítají: ceny za účast v NetMonitoru jsou narozdíl od individuálních dohod u iAuditu pevné. Lidé, kteří se pohybují v internetovém byznysu spíše tvrdí, že Seznam, který loni za velkého humbuku vystoupil ze SPIR, pouze čeří vodu a snaží se vyjednat lepší podmínky pro svůj vstup do NetMonitoru.

Ať je to tak či onak, oproti televizním peoplemetrům, kterých je v českých domácnostech “pouhých” 1 300, NetMonitor slibuje data od 28 tisíc respondentů, což znamená neuvěřitelný skok dopředu. Má jít o uživatele internetu, kteří se do měření přihlásí dobrovolně – přes anketu na webu. Z nich pak realizátor průzkumu vybere skupinu, která bude odpovídat reprezentativnímu vzorku české populace a těmto dobrovolníkům zašle jednoduchý software, po jehož nainstalování budou z každého monitorovaného počítače putovat data do “sběrného centra”. Výstupy budou okamžitě k dispozici na internetu.

Podobným způsobem už funguje výzkum internetu v sousedním Polsku a pobaltských zemích. “Naší snahou je vytvořit jednotnou měnu pro český internet,” říká Tereza Šimečková ze společnosti Mediaresearch. Jinými slovy, mělo by jít o takové měření návštěvnosti českých internetových stránek, jehož výsledky by nikdo nezpochybňoval a staly by se pevným podkladem pro jednání se zadavateli inzerce. Jenže stejnou ambici má take iAudit, pro který by odchod Seznamu k NetMonitoru znamenal velký problém. Kdo bude mít navrch?

(REFLEX 8, 24.2.2005)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home