potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, února 24, 2005

Trafiky

Vždycky mě zajímalo, jak fungují trafiky a stánky s novinami. Je to náhoda, že se některý časopis objevuje hned u pokladny a jiný se krčí kdesi vzadu mezi cigaretami a zapalovači? A má na tohle umístění vliv i něco jiného než zájem čtenářů a tedy prodejnost toho kterého titulu? Začal jsem pátrat, jak funguje trafikový průmysl.

Třeba takové stánky na vlakových nádražích. Postupně je obsadila síť Relay s charakteristicky červenobílým logem, o níž málokdo ví, že je přes francouzského majitele spřízněná s rádii Frekvence 1 a Evropa 2, ale také s vydavatelstvím Hachette Filipacchi, pod které spadá například česká mutace ženského časopisu Elle. Tak tato síť Relay postupně přešla – podobně jako největší tuzemská „trafiková“ firma Geco Tabák – na systém předplácených pozic.

Zatímco Relay se soustředí na frekventované dopravní uzly, Geco provozuje samoobslužné stojany v hypermarketech. Tam je z řádově tisíce různých pozic nějakých dvanáct nebo třináct takzvaně zvýhodněných. Za jejich využití vydavatelé platí řádově stovky korun měsíčně na jednu provozovnu. Zájem je prý obrovský. „Pozice máme vyprodané dopředu na celé první pololetí letošního roku,“ řekl mi manažer společnosti Geko, který má tuto oblast na starosti.

To Petr Čermák z firmy CZ Retail, jež provozuje síť Relay, hovoří dokonce o objednávkách na rok dopředu: „Některé akce lze dohodnout během jednoho až dvou týdnů, nejlukrativnější pozice jsou pak v podstatě stabilně obsazeny a to celoročně.“ A cena? „Nabízíme přibližně deset různých možností prezentace a ceny za jednotlivé pozice vychází z délky spolupráce, objemu objednávky, apod.,“ říká Čermák.

Funguje to jednoduše. Pokud chcete, aby byl váš titul více na očích, připlatíte si. Zákazník pak třeba u pokladny musí o časopis nebo noviny zavadit pohledem a kdo ví, třeba ho natolik zaujme, že ho koupí. Je to samozřejmě lov nových nebo nepravidelných čtenářů – ti pravidelní podobnou návnadu nepotřebují. „U pokladny samozřejmě bývá nejvíc lidí, na druhou stranu ti, kteří jdou platit, si už nic nového kupovat nechtějí,“ líčil mi odborník z firmy Geco.

U malých trafik a rodinných podniků funguje mnohem jednodušší systém. Když jsem se vyptával asi čtyřicetileté trafikantky na Kavčích horách, jakou strategii prodeje zvolila jejich firma, odpověděla jednoduše: „Co se prodává dobře, máme u pokladny. Co prodává míň, u pokladny nemáme.“ Zní to logicky.

(REFLEX 8, 24.2.2005)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home