potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

čtvrtek, března 17, 2005

Co nového v televizi nula

Hudební kanál Óčko změní majitele. Kontrolní balík akcií vysílací společnosti Stanice O koupí mediální skupina Mafra, které patří i deníky MF Dnes a Lidové noviny, zpravodajské servery iDnes a Lidovky.cz a od loňského roku také pražská rádia Classic FM a Expresradio.

Pro Óčko je vstup silného obchodního partnera velmi důležitý: ačkoli jeho ředitel (a bývalý šéf České televize) Jiří Balvín v poslední době na tiskovkách nezapomínal zmiňovat, jací velcí a důležití inzerenti mají zájem vysílat reklamu na jediné české hudební televizi, v branži se moc dobře vědělo, že finanční situace Óčka není zrovna růžová.

Hudební kanál si od svého vzniku na podzim 2002 musel několikrát půjčovat od akcionářů a koncem loňského roku dokonce na trhu kolovaly fámy o tom, že věřitelé Óčka podali návrh na konkurz. Zástupci televize je vehementně vyvraceli, nicméně pravda je taková, že věřitelům zřejmě opravdu docházela trpělivost a protože je Óčko nemohlo vyplatit, vrátilo jim peníze (přes 40 milionů korun) ve formě akcií. Ty teď kupuje Mafra.

Vydavatelská skupina by měla získat osmdesátiprocentní podíl na vysílací společnosti, což ji staví do takřka neotřesitelné pozice. Obchod ale ještě musí schválit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Jde již o druhou změnu majitele Óčka za necelé tři roky jeho existence: předloni do první české hudební televize vstoupily firmy Northern Star a Eximpo kontrolované investorem ze Seychelských ostrovů. Ten si od působení v Óčku zřejmě sliboval velký byznys – už propojení hudební televize se společností, která v České republice lisuje cédéčka, mohlo být hodně zajímavé.

Proč tedy „lisovač“ Óčko opouští? Přes všechna ujišťování, že se televizi po finanční stránce daří a začala vytvářet provozní zisk, dosud majiteli nepokryla mnohamilionovou investici. Není jasné, zda firmy Northern Star a Eximpo prodají celý svůj více než šedesátiprocentní podíl v Óčku nebo si v něm ponechají pětinu akcií (číslo, které vychází po odečtení podílu drobných akcionářů), obchod ale má svoji logiku. Óčko, které dosud vysílá pouze v kabelech, na satelitu a v Praze také ve zkušebním digitálním multiplexu, nemá prostředky na investici do digitalizace. Přitom je jedním z nejvážnějších kandidátů na licenci pro pozemní digitální vysílání, o kterých se má rozhodovat letos v létě.

Na druhou stranu Mafra vždycky chtěla vytvořit multimediální koncern, který by zahrnoval všechny typy médií – od novin přes rádia a televize po internet. Na televizním trhu utrpěla před třemi lety debakl, když zkrachovala metropolitní televize TV3, pro kterou její agentura TVD exkluzivně dodávala zpravodajství. TVD sice dosud existuje, musela však výrazně omezit činnost a v současné době produkuje příspěvky hlavně na internetové stránky iDnes a občas poskytuje technické zázemí zpravodajům zahraničních televizí.

Strategie Mafry je logická: využít výstupy všech typů médií a vzájemně je „recyklovat“. Patrné to je už dnes, kdy MF Dnes do značné míry dodává obsah serveru iDnes, obě média pak připravují zpravodajství pro rádia Classic FM a Expresradio. Vydavatel tak ušetří a nemusí zaměstnávat další novináře. Horší to je ale s variabilitou zpravodajství. Představa, že si koupíte noviny a tutéž zprávu si pak poslechnete v rozhlasové verzi, večer uvidíte mírně poupravenou v televizi a narazíte na ní ještě na internetu, není moc lákavá.

(REFLEX 11, 17.3.2005)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home