potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

úterý, března 22, 2005

Pospíchal: licenci pro TV1EU jsme museli udělit

Anabáze s 1. evropskou televizí, která opakovaně odložila zahájení vysílání a nakonec od slovenské Rady pro vysílání a retransmisi ani nedostala licenci k satelitnímu vysílání, pokračuje. Co nevyšlo na Slovensku, podařilo se v České republice. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání minulý týden udělila společnosti 1. European Television s.r.o. licenci k televiznímu vysílání prostřednictvím družice na následujících dvanáct let. Oprávnění se týká všech pětadvaceti členských států Evropské unie.

„O tom, že stejná společnost nedostala licenci na Slovensku, jsme věděli. Z pohledu žadatele je proto pochopitelné, že se pokusil získat licenci v České republice,“ řekl RadioTV předseda vysílací rady Petr Pospíchal. Otázkou finančního zabezpečení satelitního kanálu, který by měl zpočátku vysílat v angličtině, němčině a francouzštině a později v národních jazycích všech členských zemí EU, se Rada nezabývala. Oproti licenčním řízením na pozemní frekvence jí to totiž zákon neumožňuje. „Jako Rada máme v tomto případě příliš malé možnosti správního uvážení. Žadatel splnil zákonné podmínky a tak jsme licenci museli udělit,“ uvedl Pospíchal.

Rada nechtěla poškodit stát

„U satelitu se nevyčerpává omezené kmitočtové spektrum jako u terestrických televizí, a tak nejsou podmínky tak přísné,“ vysvětluje předseda RRTV. Žadatel se sice v projektu zavazuje k plnění určitých licenčních podmínek, které se týkají zejména programu, ale Rada nemůže přihlížet k tomu, zda by tento projekt mohl být životaschopný. „Kdybychom neudělili licenci z tohoto důvodu a žadatel by podal žalobu, samozřejmě by vyhrál. Rozhodli jsme mimo jiné tak, aby státu nevznikla žádná škoda. To bylo důležitým prvkem našeho rozhodování,“ přiblížil Pospíchal.

V případě licence pro televizní vysílání prostřednictvím družice musí žadatel předložit projekt s programovým schématem, na kterém satelitu chce vysílat a zaplatit správní poplatek. Poté mu Rada v podstatě automaticky udělí licenci pro vysílání (pokud splňuje další náležitosti jako trestní bezúhonnost, apod.) Provozovatel pak musí do 360 dní zahájit vysílání, jinak může o licenci přijít. Porušení této lhůty zákon umožňuje pouze v případě, že zahájení vysílání brání závažné technické problémy. V tom případě ale provozovatel musí Radu dopředu požádat o prodloužení lhůty k zahájení vysílání a radní tuto žádost mohou, ale nemusí přijmout. Licence vydaná na území České republiky zavazuje majitele satelitní televize dodržovat na celém území, pro které bylo oprávnění vydáno, dodržovat český mediální zákon.

Televize znovu zprovoznila web

Za projektem 1. evropské televize TV1EU stojí košický podnikatel Pavol Hakan, který v loňském roce opakovaně sliboval pompézní start vysílání, aby následně oznámil jeho posunutí. TV1EU má vysílat magazíny, filmy, seriály a zpravodajství zaměřené na EU, ale také živé záběry kamer ze všech metropolí členských zemí Unie. Hakan na původních stránkách projektu tvrdil, že jediným příjmem televize bude prodej reklamních časů před a po hlavní zpravodajské relaci, která by měla začínat ve 20 hodin. Stanice měla mít sídlo na Slovensku, studio v Budapešti a pobočku v Bruselu. Hakanova firma TV 1 EU Broadcasting s.r.o. se přitom odvolávala na podporu oficiálních struktur EU (zástupci Unie toto tvrzení popřeli).

Na českou vysílací radu se ale neobracela firma TV 1 EU Broadcasting s.r.o., nýbrž 1. European Television, s.r.o., která zatím není zapsaná v českém ani slovenském obchodním rejstříku. Předkladatelé projektu si loni v září registrovali internetovou doménu www.tv1-eu.com, na které je v současné době jenom zástava Evropské unie a odkaz na oficiální e-mailovou adresu televize TV1EU. Na další adrese blízké projektu TV1EU, www.tv1eu.com, jsou pouze barevné pruhy navozující dojem ukončeného vysílání. Tuto doménu si registroval Marcel Withoof z holandského Dordrechtu.

(RadioTV.cz, 22.3.2005)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home