potucek@reflex.cz GSM +420 606 222 928 CS společenský týdeník REFLEX

středa, března 09, 2005

Proč ztrácí rádio Hey! Profil posluchače?

„Formát vyloženě českého rádia se unavil, Profil potřebuje změnu,“ říká bývalý konzultant rádií Hey Josef Vlček

PARDUBICE – Ještě před rokem mělo pardubické rádio Profil okolo 50 tisíc posluchačů denně. Sice to nebyl jeho historicky nejlepší výsledek, ale drželo si poměrně silné jádro skalních příznivců. V únoru 2004 vstoupili do Profilu noví majitelé, mediální skupina GES (vlastník televize Prima a Mladého světa) a ostravské rádio Čas, kteří postupně budují síť rádií Hey. Profil se přejmenoval na Hey! Profil a začal přebírat část programu od pražského formátu rádia Hey. Křivka poslechovosti nabrala viditelně sestupnou tendenci.¨

Jestliže ještě ve třetím a čtvrtém čtvrtletí 2003 poslouchalo Profil 43 tisíc lidí denně a 63 tisíc alespoň jednou týdně, podle posledního měření Mediaprojektu za třetí a čtvrté čtvrtletí loňského roku to bylo už jen 19 tisíc lidí denně a 31 tisíc týdně. Ředitel ostravského rádia Čas a šéf projektu rádií Hey! Radim Pařízek přitom ještě loni v březnu Krajským novinám řekl, že by rád s Profilem atakoval hranici 120 tisíc posluchačů denně a 180 tisíc týdně. „Dělali jsme si určité analýzy a myslím si, že je to jenom o rozšíření služeb posluchačům,“ uvedl tehdy. Optimistické plány ale brzy vzaly za své.

Pařízek nevylučuje změnu formátu

„Nedokážu si to vysvětlit. Každé dva měsíce si děláme vlastní průzkumy a podle těch bychom měli mít srovnatelný počet posluchačů jako OK, Černá Hora nebo Evropa 2,“ říká nyní Pařízek. Průzkumy prý sestávají z náhodných dotazů na ulici, telefonického dotazování a analýzy rozhlasových stanic, které lze slyšet ve východočeských restauracích. Pařízek připouští, že jej drastický úbytek posluchačů zaskočil. „Máme připravené nějaké varianty změny formátu, ale nechceme se unáhlit. Objednali jsme si paralelní průzkum od jedné renomované firmy a ten pak porovnáme s příštími výsledky Mediaprojektu a podle toho se rozhodneme.“

Podle Pařízka je obvyklé, že při změně formátu a názvu rádio přijde krátkodobě až o 70 procent posluchačů. „Tohle ale trvá už tři čtvrtě roku. Nedokážu si to vysvětlit,“ dodává. Někdejší konzultant rádií Hey a autor hudebních formátů několika českých rádií Josef Vlček vidí příčinu odlivu posluchačů Hey! Profilu hned v několika sporných krocích jeho majitelů: přílišné centralizaci řízení v rukou jednoho člověka a jeho nedostatečném kontaktu s místními podmínkami, příliš úzkém formátu, přehnané úspornosti ve startovní kampani či opuštění původního formátu a pokusu konkurovat již zavedeným místním hudebním formátlm typu rádia OK.

„Jen česká hudba se dá hrát tam, kde je rozvinutý trh a dvacet jiných stanic,“ míní Vlček. „Začátek vysílání Hey! Profilu přišel přesně ve chvíli, kdy stavba českého formátu prožívala velkou krizi: Pařízek nepochopil, že jeho úspěch českého Heye není ve starých skladbách a především ne v tradiční country, ale v "pokleslém českém popu současnosti" (Jakub Smolík, Bobr a Motýl, Argema, Maxim Turbulenc, místní tancovačkové kapely a celá armáda dalších), a začal tam ládovat kdejaké české trampské kapely s banjem a houslemi. Tím pádem to nebylo rádio ani pro mladé, ani pro staré. To se v téže době projevilo i v Praze.“

Konkurenci pokles nepřekvapil

Ředitel a spolumajitel nejposlouchanějšího východočeského rádia OK Boris Kudláček vidí velký problém ve ztrátě regionální identity Profilu: „Východočeši zřejmě nepřijali "importovaný produkt" Hey a od Profilu se postupně odpoutalo jádro skalních posluchačů, kteří více než deset let byli loajálními příznivci této stanice.“ Nová podoba Profilu podle Kudláčka nepřinesla do východočeského éteru nic nového. „Potřebu posluchačů po převážně české hudbě už saturovalo Rádio OK a Impuls, díky tomu Hey Profil neoslovuje a nezískává nové posluchače a ty původní se nepodařilo udržet, přes zřejmě masivní investici do billboardové kampaně.“

Podle šéfredaktora pardubického studia Českého rozhlasu Martina Kolovratníka je největším problémem Hey! Profilu špatný odhad posluchačské obce a konkurence v regionu: „Původní Profil byl nejstarší soukromou stanicí v kraji s pevnou základnou posluchačů. Takto zásadní změna původní posluchače "vyhnala" a vzhledem ke konkurenci (např. Rádio OK) není důvod k návratu. Vlna výlučně české hudby je podle mne za zenitem.“ Programový ředitel rádia Černá Hora Marcel Kotyk ale míní, že je na podobné soudy ještě příliš brzy: „Změna názvu, reklamní kampaň i změna formátu se v poslechovosti projeví až po určité době a myslím, že až další dva kvartály přinesou odpověď, zda-li cesta nastoupená Hey! Profilem je úspěšná či ne. Dělat závěry teď by bylo vůči Hey! Profilu určitě nefér.“

Josef Vlček je jiného názoru. Hudební formát rádia je podle něj zbytečně úzký. „Mezi víc než dvacítkou pražských rádií zaplnil Hey jednu volnou niku. Tady je situace úplně jiná, je tu víc prostoru. Čím užší formát, tím věrnější skupina oddaných příznivců, ale tím také širší okruh těch, které taková stanice nezajímá,“ varuje. Jako příklad uvádí pražské Rádio 1, Classic FM nebo Expres, které na poměrně silném trhu v hlavním městě dosahují v porovnání s dalšími rozhlasovými stanicemi nesrovnatelně nižší poslechovosti. „Těžko říct, zda je hudební formát Hey! Profilu vyčpělý, protože ho tu nikdo nehrál. OK hraje jen 45 až 55 procent české hudby, Český rozhlas Pardubice přejímá hudbu z Regionu, takže zhruba také tolik. Jenže obě konkurenční rádia dovedou s českou hudbou hospodařit, nepřesycují s ní svůj program,“ konstatuje Vlček.

Vlček: Profil by se měl přiblížit Evropě 2

Co by tedy Hey! Profilu pomohlo zvrátit negativní tendenci a přesvědčit posluchače, aby se k němu vrátili? „To je celkem jednoduché. Následovat Evropu 2. GES musí co nejrychleji spojit všechna svá česká rádia do jednoho celku a udělat "českou českou celoplošku",“ říká Vlček. Problém vidí v nedostatku frekvencí, z nichž by se dalo takové celoplošné rádio složit. „Výhodou sítě je kromě levnějšího provozu také to, že její rádia nemusí být v regionu nejsilnější, ale součet posluchačů několika stanic může být z obchodního hlediska zajímavý. Příkladem může být rádio Kiss Delta,“ upozorňuje Vlček.

Rádia Hey by se podle jejich někdejšího hudebního konzultanta měla restrukturalizovat, protože české stanice nelze řídit z Ostravy, kde sídlí šéf rádia Čas Radim Pařízek odpovědný za programovou náplň sítě Hey. „Znamená to ovšem větší náklady na provoz, protože naroste řídící aparát - a rádia tolik nevydělají...“ přiznává Vlček. Pokud by novou celoplošnou síť nešlo vytvořit, měl by se Hey! Profil podle Vlčka programově osamostatnit, udělat si analýzu trhu, najít volnou „skulinku“ a udělat relauch. „Určitě by to nebyl stávající český formát v současné podobě - ale nejspíš nějaké umírněné AC na půl cesty mezi Evropou 2 a Černou Horou na straně jedné a Blaníkem (neboli OK) na straně druhé.“

Vlček přitom nevylučuje, že by takový formát obsahoval hodně velký podíl nové a novější české hudby: „Ale to je jen takové hádání. Chtělo by to pořádný výzkum. Takový relaunch by něco stál, což by vzhledem k pověstem o poměrně velké sumě, za níž Pařízek a spol. rádio koupili, znamenalo, že by trvalo hodně let, než by se samostatný Profil dostal z červených čísel.“

(Krajské noviny Pardubice, 9.3.2005)

1 Comments:

Blogger vente said...

Vous avez un blog très agréable et je l'aime, je vais placer un lien de retour à lui dans un de mon blogs qui égale votre contenu. Il peut prendre quelques jours mais je ferai besure pour poster un nouveau commentaire avec le lien arrière.

Merci pour est un bon blogger.

10. října 2005 10:42

 

Okomentovat

<< Home